Document Type : Research Paper
Authors
1 Associate Professor, Department of Financial Management and Accounting, Faulty of Management and Accounting, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran.
2 Instructor, Department of Financial and Banking group, Faculty of Management and Accounting, Allame Tabatabayee University, Tehran, Iran.
3 Master of Financial Management, Department of Management and Accounting, Faulty of Management and Accounting, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
مقدمه
دو استراتژی مهم و کاربردی در میان سرمایهگذاران فردی و نهادی، تحلیلگران و فعالان بازار استراتژی مومنتوم صنعت[1] و معکوس صنعت[2] است. بهطور کلی طبق استراتژی مومنتوم، بازده مثبت یا منفی گذشته تا دورۀ مشخصی از آینده نیز همچنان تداوم خواهد داشت. طبق استراتژی معکوس، عوام و اکثریت بازار اشتباه میکنند؛ در حالی که روندهای اخیر قیمتها برمیگردند. در این دو گروه استراتژی، سعی بر این است که عملکرد آتی با استفاده از عملکرد گذشته، پیشبینی و بازده بیشتر ایجاد شود. این استراتژیها درمقابل فرضیۀکارایی بازار قرار میگیرند و آن را به چالش میکشند. برخلاف فرضیۀ بازار کارا که زیربنای نظریه مالی مدرن است، بازده سهام عادی در بازههای زمانی مختلف، دارای رفتار خاصی است و سرمایهگذاران بدون تحمل ریسک بیشتر و تنها با بهکارگیری راهبرد سرمایهگذاری مناسب، بازدهی بیش از بازده بازار به دست میآورند.
در بازارهای سرمایۀ دنیا دو استراتژی معاملۀ مومنتوم و معکوس که به تحلیل تکنیکال معروف بودهاند، امروزه درحال تأییدگرفتن از سرمایهگذاران بنیادگرا و حتی جامعۀ دانشگاهی هستند (Fadaie Nejad and Sadeghi, 2006).تعداد زیادی از مطالعات مالی، این موضوع را بررسی میکنند و ادبیات گستردهای در این باره شکل گرفته است. این استراتژیها بر روانشناسی، رفتار جمعیت و جو بازار متکی هستند. استراتژیهای سرمایهگذاری مومنتوم صنعت که سهام صنایع برندۀ گذشته را خریداری و سهام صنایع بازندۀ گذشته را میفروشند، بسیار سودآور به نظر می رسند (Moskowitz & Grinblatt, 1999). برپایۀ یافتۀ اصلی هوبرگ و فیلیپس[3] (2018)، سودمندی مومنتوم صنعت بهطور چشمگیری بیشتر از نتایج پژوهشهای قبلی بوده است. نتایج برخی از پژوهشهای دیگر نشاندهندۀ اثربخشی مومنتوم مبتنیبر تودهواری صنعت است؛ به طوری که وجود مومنتوم بازده کوتاهمدت دربارۀ سبدهای برنده با تودهواری زیاد در مقایسه با سبدهای بازنده با تودهواری کم، مشهود است. اثر مومنتوم بیشتر مربوط به موقعیت خرید سبدهای برنده با تودهواری زیاد و موقعیت فروش سبدهای بازنده با تودهواری کم است که مبین تشدید مومنتوم در شرایط تودهواری زیاد است .(Abdolbaghi Ataabadi 2019).
مبانی نظری
برای دستیابی به سودمندی بیشتر در بازار سهام لازم است صنعتهای مختلف تحلیل و با انتخاب صنعت مناسب در هر مقطع زمانی از استراتژیهای مومنتوم و معکوس صنعت استفاده شود. در استراتژی مومنتوم صنعت، بازده بیشتر با خرید سهام در صنعت برندۀ گذشته و فروش سهام در صنعت بازندۀ گذشته به دست میآید. مومنتوم صنعت در انتهایی پیوستار قرار میگیرد، از خودهمبستگی مثبت در بازده داراییها در میانمدت حکایت دارد و به معنای ادامهیافتن روندهای اخیر است. در استراتژی معکوس صنعت، توصیه میشود در صنعت، سهام دارای عملکرد خوب در گذشته، به فروش برسد و سهام با عملکرد ضعیف خریداری شود؛ یعنی توصیه میشود سهامی خریداری شود که درحال حاضر بازار نسبت به آن بدبین است و سهامی فروخته شود که بازار نسبت به آن بسیار خوشبین است. طبق گزارشهای منابع علمی متعدد، بازدههای گذشته، بازدههای آینده را پیشبینی میکنند. تداوم قیمت سهام در افقی متوسط اغلب به سوگیری رفتاری سرمایهگذاران مانند اعتمادبهنفس بیش از حد، خوداتکایی، محافظهکاری و غیره مربوط میشود؛ به طوری که روند پیش رو بیشتر ادامه مییابد یا واکنش کمی به اطلاعات جدید نشان داده میشود (Gong, 2017) .
توضیحاتی که پژوهشگران مختلف برای این پدیدهها ارائه دادهاند، عبارتند از:
1- دستهای از پژوهشگران مانند جگادیش و تیتمن (1933)[4] استدلال میکنند که بازدههای استراتژیهای مختلف فقط معادل جبران منصفانۀ ریسک است.
2- دستهای از پژوهشگران ازجمله کنراد و کاول[5] (1998) استدلال میکنند که سودمندی استراتژیهای مومنتوم شناساییشده فقط بهدلیل تفاوتهای مقطعی بازده مورد انتظار است و با کمک سریهای زمانی از بین میرود.
3- عدهای استدلال میکنند که این سودها حاصل دادهکاوی[6] هستند. طرفداران این ادعا بر این اعتقادند که سودهای مومنتوم و حتی بقیۀ بینظمیها، حاصل دادهکاوی تعمدی هستند (Hon and Tonks 2003).
4- دستهای بزرگتر از پژوهشگران بر این اعتقادند که این بینظمیها درمقابل فرضیۀ کارایی بازار قرار میگیرند و سعی میکنند براساس مدلهای رفتاری این پدیده را توضیح دهند و توجیه کنند. این گروه، رفتارهای غیرمنطقی و غیرعقلایی را دلیل این پدیده معرفی میکنند (فدایینژاد و صادقی، 1384).مومنتوم از زمان انتشار نتایج مطالعۀ جگادیش و تیتمن (1933) بهخوبی شناخته شد؛ کسانی که نشان دادند وقتی سهام براساس بازده خود در دورۀ دوماهه تا 12ماهه بهصورت دهک رتبهبندی میشود، سبد در دهک رتبۀ اول در سال بعد نیز به عمکرد خوب نسبت به سبد دهک پایین ادامه میدهد (Gang, Liu & Liu, 2015). جگادیش و تیتمن (2001) اعتقاد دارند که بازار بهطور سیستماتیک به اطلاعات کوتاهمدت راجب شرکتها عکسالعمل بیش از اندازه نشان میدهد. در این رویکرد ادعا میشود که سرمایهگذاران با خرید سهام برندۀ گذشته و فروش سهام بازندۀ گذشته، بازده بیشتر کسب میکنند و این خود باعث عکسالعمل بیش از اندازه به اطلاعات اخیر میشود.
استراتژی مومنتوم در تکسهم یا در مجموعهای از داراییهای یکسان با ایجاد سبدهای بلندمدت، کوتاهمدت یا به سبک شبیهسازی براساس عملکرد گذشته به کار گرفته میشود. اثر مومنتوم بهطور مقطعی در بین مجموعۀ سبدهای یکسانی از داراییها مثل اوراق بدهی یا سهام و براساس عملکرد قبلی آنها شامل بازده قبلی یا معیارهای ریسک و بازده مشاهده میشود (Teplova & Mikova, 2015). نشان داده شده که مومنتوم فراگیر شده است و نه تنها در تکسهمها در حالت دادههای مقطعی وجود دارد، در دادههای سریهای زمانی نیز وجود دارد و همچنین در صنعت هم مومنتوم رخ میدهد. برای پژوهش دربارۀ این پدیده، مدلهای رفتاری و مبتنیبر ریسک زیاد برای تشریح علت آن مطرحشدهاند (Gang, Liu & Liu, 2015).
ماسکویتز و گرینبلات[7] (2002) نشان دادند که استراتژی مومنتوم بهطور اساسی نتیجهشده از عوامل صنعت است؛ به عبارتی سودمندی استراتژیهای مومنتوم تکسهمها، اساساً بهوسیلۀ استراتژی مومنتوم صنعت توضیح داده میشود؛ یعنی استراتژیهای مومنتومی که سهام را از صنعتهای برندۀ گذشته میخرند و سهام صنعتهای بازندۀ گذشته را میفروشند، بهطور معناداری سودمند هستند و همۀ سودمندی حاصل از استراتژیهای مومنتوم تکسهم را احراز میکنند. طبق یافتۀ ماسکویتز و گرینبلات (2002) شواهد محکمی در دوام مؤلفههای بازده صنعت وجود دارد، این مؤلفهها سودمندی شایان توجهی ایجاد میکنند و ممکن است نسبت به استراتژیهای مومنتوم تکسهم سودآوری بیشتری ایجاد کنند. سبدهای صنعت، مومنتوم معناداری را حتی بعد از کنترل اندازۀ شرکت، ارزش دفتری به ارزش بازار حقوق صاحبان سهام (BE/ME)، مومنتوم تکسهم، پراکندگی مقطعی نسبت به میانگین بازده و آثار خرد ساختاری بالقوه نشان میدهند. هنگامی که بازدهها برای تأثیرات صنعت تعدیل میشوند، سودمندی ناشی از تکسهم، بهطور شایان توجهی ضعیفتر است و در بیشتر موارد ازلحاظ آماری معنادار نیست؛ بنابراین استراتژیهای مومنتوم صنعت سودمندتر از استراتژیهای مومنتوم تکسهم هستند.
گرینبلات و ماسکویتز (1999)[8]، مومنتوم را در بازدههای صنعت ارزیابی کردند. آنها سبدهای موزونی براساس ارزش متشکل از صنایع گوناگون تشکیل دادند و سهام را براساس بازدههای گذشتۀ آن صنعت رتبهبندی کردند. آنها پی بردند که شش ماه بعد از شکلگیری سبد، صنایع با مومنتوم زیاد در مقایسه با صنایع با مومنتوم کم بهتر عمل میکنند. آنها بهمنظور ارزیابی حدی که مومنتوم صنعت به سودهای کلی مومنتوم کمک میکند، عملکرد استراتژی یک صنعت را بهصورت تصادفی بررسی کردند. بهطور خاص، آنها شرکتهای موجود در صنایع برنده و بازنده را با سایر شرکتهایی که در این صنعتها نبودند جایگزین کردند؛ اما این شرکتها دارای همان بازدههای دورۀ رتبهبندی بودند که شرکتهای جایگزینشده داشتند و سبدهای صنعت تصادفی نیز دارای همان سطوح بازده در گذشته بودند که سبدهای برنده و بازنده داشتند؛ با این حال ماسکوویتز و گرینبلات به این نتیجه رسیدند که استراتژی مومنتوم صنعت تصادفی آنها بازدههایی نزدیک به صفر ایجاد میکند. برمبنای این شواهد، آنها نتیجه گرفتند که استراتژی مومنتوم، از مومنتوم صنعت و نه از مومنتوم مختص شرکت سود میبرد.
بونی و وماک (2008)[9] نتیجه گرفتند که اطلاعات موجود در توصیههای تحلیلگران در شناسایی قیمتگذاری نادرست سهام شرکتهای فعال در صنعتی خاص، بهطور کامل ارزشمند است؛ اما همین اطلاعات برای پیشبینی بازده آتی سهام شرکتهای حاضر در سایر صنایع چندان ارزش ندارد (Kamali 2007). بالز و همکاران[10] (2019) نشان دادند سرمایهگذاران خارجی، مؤسسات مالی و بهویژه صندوقهای مشترک سرمایهگذاری، معاملهگران مومنتوم هستند؛ در حالی که خانوارها و افراد خصوصی معاملهگران معکوس هستند. مشاهدات معاملهگران مومنتوم در طی زمان نشاندهندۀ افزایش اساسی در فروش سهام بازنده توسط سهامداران خارجی و مؤسسات در زمان کاهش بازار است؛ بهویژه وقتی رکود بزرگ وجود دارد. تپلووا و میکووا[11] (2015) نشان دادند سرمایهگذاران باید الگوی فصلی را برای افزایش سود سبد در نظر بگیرند.
ناوی - مارکس[12] (2010) یافت که مومنتوم قیمتی، یک خلاف قاعدۀ مومنتوم درآمد را آشکار میکند؛ به عبارت دیگر خلاف قاعدۀ مومنتوم عمل میکند؛ زیرا سرمایهگذاران بهطور سیستماتیک واکنش ضعیف به درآمد شگفتانگیز نشان میدهند. ناوی - مارکس سپس نشان داد بعد از کنترل مومنتوم درآمد، مومنتوم برمبنای قیمت زیاد غیرعادی نیست (Gray & Vogel, 2016).
طبق یافتۀ گانگ[13] (2017) مومنتوم در افق زمانی متوسط، دارای اثرگذاری قویتری در صنایع رقابتی بالاتر است. این اثر با این فرضیه مطابقت دارد که اطلاعات موجود در شرکتهای دارای صنایع بسیار رقابتی، مبهم است و از این رو فضای بیشتری برای تورشهای رفتاری وجود دارد که منجر به اثر مومنتوم میشود؛ همچنین اثر مومنتوم معکوس، در کوتاهمدت در صنایع بسیار متمرکز رخ داده است.
گروبایس و همکاران[14] (2018) مطرح کردند با وجود اینکه اغلب مقالات بر حوزۀ مومنتوم قیمت تمرکز دارند، گرینبلات و ماسکویتز (1999) بازده حاصل از استراتژی خرید سهام شرکتها در صنایعی که در طی دورۀ گذشته برنده بودند و فروش سهام شرکتها در صنایع بازنده را بررسی کردند. آنها نتیجه گرفتند آثار مومنتوم بهطور عمده از عوامل صنعتی ناشی میشود و نشان دادند استراتژی مومنتوم صنعت بهطور گستردهای سودآوری استراتژیهای مومنتوم تکسهم را توضیح میدهد. اسلامی بیدگلی و همکاران (1389) نشان دادند با بهکارگیری راهبرد سرمایهگذاری متناسب با افق زمانی مدنظر، امکان به دست آوردن بازدهی بیش از بازده بازار وجود دارد. برپایۀ بررسیهای انجامشده در بازۀ زمانی سه تا 12 ماه، پدیدۀ تداوم بازده یا مومنتوم در رفتار بازده سهام عادی وجود دارد. سودآوری این راهبرد سرمایهگذاری در بسیاری از بازارهای توسعهیافته و برخی بازارهای نوظهور اثبات شده است. این پژوهش بازده حاصل از بهکارگیری این راهبرد سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی کرده، نشاندهندۀ سودآوری راهبرد سرمایهگذاری مومنتوم در بورس اوراق بهادار تهران است و در تمامی راهبردهای سرمایهگذاری مومنتوم آزمونشده، میانگین بازده ماهانۀ سبد برنده در دورۀ نگهداری از میانگین بازده ماهانۀ سبد بازنده در همین دوره بیشتر است.
قالیباف اصل و همکاران (1389) نشان دادند استراتژی شتاب قیمت در بازههای زمانی سه، شش و 12ماهه و استراتژی شتاب سود در بازههای زمانی سه و ششماهه در بورس اوراق بهادار تهران سودآور هستند؛ اما سودآوری استراتژی شتاب سود در دورۀ زمانی یکساله تأیید نشده است؛ همچنین در دورۀ زمانی سه و ششماهه متغیرهای مستقل مدل، توجیهکنندۀ بازده اضافی ناشی از شتاب قیمت هستند؛ اما در دورۀ زمانی یکساله عوامل دیگری غیر از متغیرهای مستقل ذکرشده در مدل، در کسب بازده اضافی حاصل از شتاب قیمت تأثیرگذارند.
سعیدی و باقری (1389) به این نتیجه رسیدند که میانگین بازده سبد سهام بازنده پس از 12 ماه تفاوت معنادار آماری دارد و بیشتر از سهام برنده است. رحمانی و سرهنگی (1390) با تحلیل عوامل مؤثر بر استراتژیهای معاملاتی مبنیبر بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران، نتیجه گرفتند که استراتژیهای مومنتوم در دورههای زمانی کمتر از سه ماه وجود دارد و توان ایجاد بازده غیرنرمال را دارد؛ بنابراین فرضیۀ واکنش کمتر از حد تأیید میشود.
فلاح شمس و عطایی (1392) کارایی معیارهای استراتژی شتاب (مومنتوم) در انتخاب سبد مناسب را مقایسه و برای ارزیابی استراتژی مومنتوم، سبد برنده و بازنده از 50 شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران را انتخاب و ارزیابی کردند. طبق نتایج، با استفاده از استراتژی شتاب برپایۀ معیارهای مبتنیبر ریسک تعدیلشده، امکان انتخاب سبد مناسب در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد و معیار M3 عملکرد بهتری نسبت به بازار نشان داده است. بزرگ اصل و صاحبقران (1392) معتقدند با بررسی نیروی حرکت سود برحسب صنایع مختلف، بازده اضافی کسب میشود؛ همچنین میزان ارتباط این پدیدهها با گذشت زمان کمرنگ میشود و در یک بازۀ زمانی یکساله تقریباً از بین میروند.
پژوهش شریعتپناهی و همکاران (1393) بیانگر سودآوری سرمایهگذاری معکوس براساس معیارهای مدنظر بوده است؛ همینطور اگرچه معیار بازده تجمعی، بیشترین بازده کل را برای سرمایهگذار ایجاد کرده است، بهترین بازده تعدیلشده برحسب ریسک برای معیارهای پاداش - ریسک به دست آمده است. جعفرزاده و همکاران (1393) نتیجه گرفتند که میانگین بازده سبد سهام بازنده در دورههای یکساله و کمتر تفاوت معنادار آماری و بیشتر از سهام برنده ندارد.
موسوی شیری و همکاران (1394) نشان دادند در بیشتر راهبردهای سرمایهگذاری مومنتوم آزمونشده، سبدی که در دورههای تشکیل سه، شش، نه و 12 ماه گذشته بهترین عملکرد را داشته است، در بیشتر بازههای زمانی دورۀ نگهداری یعنی سه، شش، نه و 12ماهه، به عملکرد بهتر خود نسبت به سبد دارای بدترین عملکرد در دورههای سه، شش، نه و 12 ماه گذشته، ادامه میدهد؛ همچنین بین حجم معاملات و میانگین بازده متغیر رابطهای وجود ندارد؛ در حالی که بین مازاد بازده بازار و مازاد بازده سبد برنده رابطۀ معناداری وجود دارد.
گلارضی و همکاران (1395) نشان دادند عملکرد روشهای میانگین متحرک و مومنتوم تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند و با وجود بازده مثبت در برخی از صنعتها، بازده اضافی معناداری نسبت به روش خرید و نگهداری ایجاد نمیکنند. اصولیان و همکاران (1395) نیز نتیجهگیری کردند بازده حاصل از استراتژی مومنتوم به سطوح رفتار جمعی بستگی دارد. صنایع برنده با سطح رفتار جمعی زیاد، بهطور معناداری بازده آتی بیشتری از صنایع برنده با سطح رفتار جمعی کم ایجاد میکند؛ همینطور صنایع بازنده با درجۀ رفتار جمعی زیاد، بهطور معناداری بازده آتی کمتری از صنایع بازنده با درجۀ رفتار جمعی کم ایجاد میکند. این متقارننبودن رابطۀ بین رفتار جمعی و بازده مومنتوم نشاندهندۀ عامل مهمی در سودآوری استراتژیهای بدون هزینۀ مومنتوم است و پیشنهاد میدهد که سطح رفتار جمعی باید در پیادهسازی استراتژیهای مومنتوم صنایع لحاظ شود.
روش پژوهش
با الگو قراردادن روش ماسکویتز و گرینبلات (2002) که در 20 صنعت مطالعهشده، سه صنعت با بیشترین بازده را صنایع برنده و سه صنعت با کمترین بازده را صنایع بازنده منظور کرد و همچنین روش گروبایس و کولاری[15] (2019) که در آن بیستک صنعتهای برنده و بازنده را انتخاب کرد، در این پژوهش نیز جامعهای آماری استفاده شده است که شامل کلیۀ صنعتهای بورسی در بازار سرمایۀ ایران طی سالهای 1386 تا 1396، با دادههای موجود در زمان پژوهش، میشود و براساس آن مجموعۀ متنوعی از سبد صنعتهای مختلف به تفکیک برنده و بازنده در مقاطع مختلف زمانی بررسی شده است. منظور از صنعتهای برنده، پنج صنعت با بیشترین بازده و منظور از صنعتهای بازنده، پنج صنعت با کمترین بازده است که میانگین وزنی بازده شرکتهای هر صنعت با احتساب آوردۀ نقدی لحاظ شده است.
در پژوهش گروبایس و کولاری (2019) دورۀ نگهداری سبد صنعتهای برنده و بازنده در افق زمانی طولانیتر لحاظ شده است و در این پژوهش نیز بهمنظور ارزیابی اثر مومنتوم و معکوس صنعت، بازده سبد صنعتهای برنده و بازنده بهصورت ماهانه در 37 صنعت بورسی در دورههای مختلف طی سالهای 1386 تا 1396 محاسبه و سپس بازدههای تجمعی سهماهه، ششماهه، 12ماهه و 24ماهه در جایگاه نمونه انتخاب و برای اجرای آزمونها به کار گرفته شده است.
پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا استراتژی سرمایهگذاری براساس عملکرد دورۀ تشکیلF[16] و دورۀ نگهداری[17]H، بازده بیشتر در صنعتهای مختلف ایجاد میکند یا نه.
بنابراین فرضیۀ کلی به شرح زیر آزمون قرار میشود:
بازده سبد خرید برندگان گذشته که در دورۀ F تشکیل شده است و در دورۀH نگهداری میشود، با بازده سبد خرید سهام بازندگان گذشته که آن هم در دورۀ F تشکیل شده است و در دورۀ H نگهداری میشود، برابر است؛ البته این فرضیه با توجه به دورههای زمانی متفاوت F و H شامل فرضیههای فرعی بیشتری است که هریک از آنها در ادامه آزمون میشوند. نتیجهگیری دربارۀ فرضیۀ اصلی با توجه به جمعبندی حاصل از فرضیههای فرعی انجام خواهد شد. با محاسبۀ بازدههای ماهانه و نیز بازدههای تجمعی سه، شش، 12 و 24ماهه در صنعتها، اقدام به تشکیل سبدهایی برمبنای بازده خرید در دورۀ F، نگهداری آن در دورۀ H و محاسبۀ بازده آن در این دورهها شده است. سبدها به این ترتیب تشکیل میشوند که ابتدا صنعتها براساس بازده خرید دورۀ F از کمترین به بیشترین بازده مرتب میشوند؛ سپس متوسط پنج صنعت با کمترین بازده را بازده سبد بازنده و متوسط پنج صنعت با بیشترین بازده را بازده سبد برنده در نظر میگیرند و هریک از دو گروه سبد برنده و بازندۀ خریداریشده، برای دورۀ Hنگهداری میشوند که در این دورهها، بازده سبدها محاسبه میشود؛ به این ترتیب برای انجام آزمونها و مقایسۀ استراتژیهای مومنتوم و معکوس، سبدهای مختلف صنعت با وزن برابر در افقهای زمانی مختلف تشکیل میشود.
روش آزمون فرضیۀ اصلی این پژوهش، آزمون مقایسۀ میانگینهای دو جامعه برای دو استراتژی مومنتوم و معکوس صنعت است. آزمون مدنظر برای هریک از حالتهای مختلف در دورۀ تشکیل F و دورۀ نگهداری H در قالب فرضیههای فرعی انجام میشود. برای مقایسۀ بازده استراتژیهای مختلف از آزمون تی - استیودنت[18] و آزمون همسانی واریانس لون[19] و برای آزمون فرضیههای مدنظر از نرمافزار SPSS استفاده شده است.
یافتهها
بهطور کلی در پژوهش حاضر به پیروی از جگادیش و تیتمن (1993)، ماسکویتز و گرینبلات (2002)، فدایینژاد و صادقی(1384) و گروبایس و کولاری (2019)، 60 استراتژی در قالب فرضیۀ اصلی پژوهش در افقهای زمانی مختلف آزمون و با توجه به دورۀ تشکیل یک، سه، شش، نه و 12ماهه و دورۀ نگهداری یک، سه، شش، نه، 12 و 24ماهه نتایج در پنج قسمت ارائه شده است:
1- سبدهای با دورۀ تشکیل یکماهه (F1) و نگهداری آن در دورههای زمانی یک تا 24ماهه:
در این حالت که شامل شش استراتژی است، در هریک از استراتژیها به تفکیک آزمون مقایسۀ میانگینها با توجه به دورههای زمانی نگهداری یک تا 24 ماه به تفکیک به شرح زیر انجام شده است. خلاصۀ آمار توصیفی استراتژیها و آزمون فرض برابری میانگین سبدها در جدول 1 آورده شده است.
1-1- استراتژی دورۀ تشکیل یک ماه و نگهداری یکماهه (F1 و H1) :در این حالت، عملکرد بازده صنعت یک ماه قبل، بازده دورۀ تشکیل و بازده یک ماه بعد، بازده صنعت در دورۀ نگهداری لحاظ میشود و با این شرایط میانگین بازده صنعت سبدهای تشکیلشده (شامل 132 سبد) در دو حالت مومنتوم و معکوس مقایسه و آزمون میشود. نتایج نشان میدهد در دورۀ یکماهه میانگین بازده سبدهای برنده 81/5 درصد و میانگین بازده سبدهای بازنده 65/1 درصد بوده است. آزمون مقایسۀ میانگینها با فرض برابری واریانس، با استفاده از آزمون تی انجام شده است که در جدول 1 نشان میدهد در سطح اطمینان 95 درصد تفاوت بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس معنادار است.
2-1- استراتژی دورۀ تشکیل یک ماه و نگهداری سهماهه (F1 و H3): در این استراتژی، میانگین بازده سبدهای برنده 93/13 درصد و میانگین بازده سبدهای بازنده 13/8 درصد بوده است. آزمون معناداری تفاوت میانگینها با فرض برابری واریانس، در سطح اطمینان 95 درصد، تفاوت معناداری بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس را نشان میدهد.
3-1- استراتژی دورۀ تشکیل یک ماه و نگهداری ششماهه (F1 و H6): در این حالت میانگین بازده سبدهای برنده، 30/24 درصد و میانگین بازده سبدهای بازنده 17/19 بوده است؛ اما آزمون معناداری تفاوت میانگینها با فرض برابری واریانس، نشان میدهد بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس تفاوت معناداری ندارند.
4-1- استراتژی دورۀ تشکیل یک ماه و نگهداری نهماهه (F1 و H9): مشابه حالت قبل، در این استراتژی نیز میانگین بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس به ترتیب 88/34 درصد و 78/28 درصد بوده است و با فرض برابری واریانسها، آزمون مقایسۀ میانگینها تفاوت معناداری با هم ندارند.
5-1- استراتژی دورۀ تشکیل یک ماه و نگهداری 12ماهه (F1 و H12): میانگین بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس به ترتیب 28/47 درصد و 31/36 درصد بوده است؛ همچنین با فرض برابری واریانسها، بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس تفاوت معناداری ندارند.
6-1- استراتژی دورۀ تشکیل یک ماه و نگهداری 24ماهه (F1 و H24): در این حالت میانگین بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس 89/85 درصد و 59/92 درصد بوده است؛ همچنین با وجود تفاوت میانگین مومنتوم و معکوس، آزمون فرض مقایسۀ میانگینها، به لحاظ آماری معناداری نیست.
مقایسۀ شش استراتژی ذکرشده نشان میدهد وقتی دورۀ تشکیل یک ماه و دورۀ نگهداری متفاوت است، تا دورۀ نگهداری یکساله، همواره استراتژی مومنتوم، بازده بیشتری از معکوس دارد و در بازۀ زمانی 24 ماه، استراتژی معکوس برتری دارد؛ اما با توجه به کفایت حجم نمونه، در قالب حالتها تفاوت معناداری بین بازده دو استراتژی مومنتوم و معکوس وجود ندارد.
جدول (1) آزمون فرض برابری میانگینها برای استراتژیهای دارای دورۀ تشکیل یکماهه و دورۀ نگهداری یک تا 24 ماه
Table (1) Statistical hypothesis testing of equality of means of strategies with one-month Formation period and one to 24 month of Holding.
استراتژی |
میانگین |
آزمون برابری واریانس |
آزمون برابری میانگینها |
||||
مومنتوم |
معکوس |
F |
معناداری |
t |
درجۀ آزادی |
معناداری |
|
F1, H1 |
81/5 |
65/1 |
68/0 |
41/0 |
23/2 |
262 |
03/0 |
F1, H3 |
93/13 |
13/8 |
51/2 |
12/0 |
98/1 |
262 |
05/0 |
F1, H6 |
30/24 |
17/19 |
55/0 |
46/0 |
34/1 |
262 |
18/0 |
F1, H9 |
89/34 |
78/28 |
69/0 |
41/0 |
28/1 |
262 |
20/0 |
F1, H12 |
28/47 |
31/36 |
43/3 |
06/0 |
94/1 |
262 |
05/0 |
F1, H24 |
89/85 |
59/92 |
23/3 |
07/0 |
68/0- |
262 |
50/0 |
2- سبدهای با دورۀ تشکیل سهماهه (F3) و نگهداری آن در دورههای زمانی یک تا 24ماهه:
این حالت نیز شامل شش استراتژی میشود که در هریک از استراتژیها به تفکیک آمار توصیفی و آزمون مقایسۀ میانگینها شامل 130 سبد میشود و در جدول 2 آورده شده است.
1-2- استراتژی دورۀ تشکیل سه ماه و نگهداری یکماهه (F3 و H1): در این استراتژی، میانگین بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس محاسبه شده و مقدار آن به ترتیب 60/7 درصد و 97/2 درصد بوده است که نشان میدهد استراتژی مومنتوم بازده بیشتری دارد. آزمون مقایسۀ میانگینها با فرض برابری واریانس نشان میدهد در سطح اطمینان 95 درصد، بازده سبدها در حالت مومنتوم و معکوس تفاوت معناداری ندارند.
2-2- استراتژی دورۀ تشکیل سه ماه و نگهداری سهماهه (F3 و H3): در اینجا میانگین بازده سبدها در دو حالت مومنتوم و معکوس به ترتیب 48/12 درصد و 67/8 درصد بوده است و آزمون مقایسۀ میانگینهای سبدها در دو استراتژی، تفاوت معناداری را نشان نمیدهد.
3-2- استراتژی دورۀ تشکیل سه ماه و نگهداری ششماهه (F3 و H6): میانگین بازده سبدهای دو حالت مومنتوم و معکوس 52/22 درصد و 16/19 درصد بوده است؛ اما آزمون مقایسۀ میانگینها، تفاوت معنادار آماری ندارند.
4-2- استراتژی دورۀ تشکیل سه ماه و نگهداری نهماهه (F3 و H9): در این حالت میانگین بازده سبدهای استراتژی مومنتوم و معکوس به ترتیب 99/32 درصد و 09/27 درصد بوده است؛ ولی آزمون مقایسۀ میانگین سبدها، تفاوت معناداری ندارند.
5-2-استراتژی دورۀ تشکیل سه ماه و نگهداری 12ماهه (F3 و H12): میانگین بازده سبدهای موجود در دو حالت مومنتوم و معکوس 02/46 درصد و 91/36 درصد بوده است؛ اما با وجود برتری استراتژی مومنتوم، اختلاف بازده آنها معنادار نیست.
6-2- استراتژی دورۀ تشکیل سه ماه و نگهداری 24ماهه (F3 و H24): میانگین بازده سبدهای دو حالت مومنتوم و معکوس به ترتیب 95/77 درصد و 71/97 درصد بوده است. در این حالت برخلاف حالتهای قبل، بازده مومنتوم معکوس بر بازده مومنتوم فزونی یافته است و تفاوت میانگینها با فرض نامساویبودن واریانس در سطح اطمینان 95 درصد، معنادار است؛ یعنی در این حالت بازده استراتژی معکوس حدود 20 درصد بیشتر از استراتژی مومنتوم است.
جدول (2) آزمون فرض برابری میانگینها برای استراتژیهای دارای دورۀ تشکیل سهماهه و نگهداری یک تا 24 ماه
Table (2) Statistical hypothesis testing of equality of means of strategies with 3-month Formation period and one to 24 month of Holding.
استراتژی |
میانگین |
آزمون برابری واریانس |
آزمون برابری میانگینها |
||||
مومنتوم |
معکوس |
F |
معناداری |
t |
درجۀ آزادی |
معناداری |
|
F3, H1 |
60/7 |
97/2 |
05/3 |
084/0 |
78/1 |
258 |
076/0 |
F3, H3 |
45/12 |
67/8 |
43/3 |
065/0 |
33/1 |
258 |
183/0 |
F3, H6 |
52/22 |
16/19 |
13/1 |
288/0 |
83/0 |
258 |
406/0 |
F3, H9 |
99/32 |
09/22 |
46/0 |
499/0 |
24/1 |
258 |
215/0 |
F3, H12 |
02/46 |
91/36 |
91/0 |
340/0 |
65/1 |
258 |
100/0 |
F3, H24 |
95/77 |
71/97 |
30/9 |
003/0 |
09/2- |
234 |
038/0 |
3- سبدهای با دورۀ تشکیل ششماهه (F6) و نگهداری آن در دورههای زمانی یک تا 24ماهه:
این حالت شامل شش استراتژی میشود که در هریک از استراتژیها آزمون مقایسۀ میانگینهای 127 سبد با توجه به دورههای زمانی نگهداری یک تا 24 ماه به تفکیک انجام شده است. خلاصۀ آمار توصیفی و آزمون فرض برابری میانگین سبدها در جدول 3 آورده شده است.
1-3- استراتژی دورۀ تشکیل شش ماه و نگهداری یکماهه (F6 و H1): میانگین بازده سبدهای تشکیلشده در دو حالت مومنتوم و معکوس 51/10 درصد و 06/12 درصد بوده است و برخلاف حالتهای قبل استراتژی معکوس برتری دارد. آزمون مقایسۀ میانگینها با فرض برابری واریانس نشان میدهد بازده مومنتوم و معکوس تفاوت معناداری ندارند.
2-3- استراتژی دورۀ تشکیل شش ماه و نگهداری سهماهه (F6 و H3): میانگین بازده سبدهای تشکیلشده در دو حالت مومنتوم و معکوس 98/17 درصد و 37/18 درصد بوده است. استراتژی معکوس برتری اندکی دارد؛ ولی بازده دو استراتژی تفاوت معناداری را نشان نمیدهد.
3-3- استراتژی دورۀ تشکیل شش ماه و نگهداری ششماهه (F6 و H6): میانگین بازده سبدهای تشکیلشده در دو حالت مومنتوم و معکوس70/30 درصد و 81/25 درصد بوده است که بیانگر برتری استراتژی مومنتوم است؛ ولی تفاوت آن معنادار نیست.
4-3- استراتژی دورۀ تشکیل شش ماه و نگهداری نهماهه (F6 و H9): میانگین بازده سبدهای تشکیلشده در دو حالت مومنتوم و معکوس 53/42 درصد و 50/35 درصد بوده است و مقایسۀ میانگینها، تفاوت معناداری را نشان نمیدهد.
5-3- استراتژی دورۀ تشکیل شش ماه و نگهداری 12ماهه (F6 و H12): در این حالت، میانگین بازده سبدهای استراتژیهای مومنتوم و معکوس 99/50 درصد و 57/50 درصد بوده است و تقریباً عملکرد یکسان داشتهاند.
6-3- استراتژی دورۀ تشکیل شش ماه و نگهداری 24ماهه (F6 و H24): در این حالت نیز میانگین بازده سبدهای موجود در دو استراتژی مومنتوم و معکوس 31/88 درصد و 77/115 درصد بوده است و در دورۀ نگهداری طولانیتر، استراتژی معکوس دارای بازده به مراتب بیشتری از استراتژی مومنتوم است؛ ولی آزمون مقایسۀ دو میانگین، در سطح اطمینان 95 درصد، تفاوت معناداری را نشان نمیدهد.
درمجموع، در هریک از شش استراتژی موجود، در دو استراتژی اول و دوم، استراتژی مومنتوم معکوس برتری جزئی داشته و در استراتژی ششم بهدلیل دورۀ طولانی نگهداری، این برتری بیشتر بوده است و در استراتژیهای دیگر مومنتوم، برتری نسبی داشته است؛ ولی در هیچ حالتی تفاوت معنادار بین دو استراتژی دیده نمیشود.
جدول(3) آزمون فرض برابری میانگینها برای استراتژیهای دارای دورۀ تشکیل ششماهه و نگهداری یک تا 24 ماه
Table (3) Statistical hypothesis testing of equality of means of strategies with 6-month Formation period and one to 24 month of Holding.
استراتژی |
میانگین |
میانگین |
آزمون برابری میانگینها |
||||
مومنتوم |
معکوس |
F |
معناداری |
t |
درجۀ آزادی |
معناداری |
|
F6 , H1 |
51/10 |
06/12 |
246/0 |
620/0 |
13/0 |
252 |
894/0 |
F6 , H3 |
98/17 |
37/18 |
172/0 |
679/0 |
04/- |
252 |
972/0 |
F6 , H6 |
70/30 |
81/25 |
015/0 |
902/0 |
45/0 |
252 |
656/0 |
F6 , H9 |
53/42 |
50/35 |
001/0 |
977/0 |
65/0 |
252 |
515/0 |
F6 , H12 |
99/50 |
57/50 |
465/0 |
496/0 |
04/0 |
252 |
967/0 |
F6 , H24 |
31/88 |
77/115 |
432/2 |
120/0 |
85/1- |
252 |
065/0 |
4- سبدهای با دورۀ تشکیل نهماهه (F9) و نگهداری آن در دورههای زمانی یک تا 24ماهه:
در این حالت با توجه به دورههای زمانی نگهداری، به تفکیک برای هریک از استراتژیها میانگین بازده 124 سبد محاسبه شده و آزمون مقایسۀ میانگینها به شرح زیر انجام شده است. خلاصۀآمار توصیفی و آزمون فرض برابری میانگین سبدها در جدول 4 آورده شده است.
1-4- استراتژی دورۀ تشکیل نه ماه و نگهداری یکماهه (F9 و H1): در این دوره، میانگین بازده سبدهای دو استراتژی مومنتوم و معکوس در دورۀ نگهداری یکماهه 78/5 درصد و 24/2 درصد بوده است. آزمون مقایسۀ میانگینها با فرض برابری واریانس نشان میدهد در سطح اطمینان 95 درصد بازده دو استراتژی مومنتوم و معکوس تفاوت معناداری ندارند.
2-4- استراتژی دورۀ تشکیل نه ماه و نگهداری سهماهه (F9 و H3): بازده سبدهای دو حالت مومنتوم و معکوس 22/14 درصد و 54/8 درصد بوده است؛ اما آزمون مقایسۀ میانگینها، تفاوت معناداری را نشان نمیدهد.
3-4- استراتژی دورۀ تشکیل نه ماه و نگهداری ششماهه (F9 و H6): میانگین بازده سبدهای دو استراتژی مومنتوم و معکوس به ترتیب 34/26 درصد و 21/17 درصد بوده است که برتری معنادار استراتژی مومنتوم را نشان میدهد.
4-4- استراتژی دورۀ تشکیل نه ماه و نگهداری نهماهه (F9 و H9): در این دوره هم میانگین بازده سبدهای دو استراتژی مومنتوم و معکوس 77/35 درصد و 92/30 درصد بوده است؛ ولی این تفاوت ازنظر آماری معنادار نیست.
5-4- استراتژی دورۀ تشکیل نه ماه و نگهداری 12ماهه (F9 و H12): میانگین بازده سبدهای تشکیلشده در دو حالت مومنتوم و معکوس 89/46 درصد و71/44 درصد بوده است و تفاوت محسوسی بین دو استراتژی وجود ندارد.
6-4- استراتژی دورۀ تشکیل نه ماه و نگهداری 24ماهه (F9 و H24): در این دوره برخلاف دورههای قبل، میانگین بازده سبدهای موجود در دو استراتژی مومنتوم و معکوس 95/72 درصد و 23/114 درصد بوده است که برتری چشمگیر مومنتوم معکوس را نشان می دهد و آزمون تفاوت میانگینها با فرض واریانس نامساوی در سطح اطمینان 99 درصد معنادار است.
از شش دورۀ ذکرشده، در پنج حالت اول همواره استراتژی مومنتوم برتری اندکی نسبت به استراتژی معکوس داشته است و در دورۀ نگهداری 6ماهه استراتژی مومنتوم و در دورۀ 24ماهه، استراتژی معکوس بازده بیشتر و معنادار داشته است.
جدول(4) آزمون فرض برابری میانگینها برای استراتژیهای دارای دورۀ تشکیل نهماهه و نگهداری یک تا 24 ماه
Table (4) Statistical hypothesis testing of equality of means of strategies with 9-month Formation period and one to 24 month of Holding.
استراتژی |
میانگین |
آزمون برابری واریانس |
آزمون برابری میانگینها |
||||
مومنتوم |
معکوس |
F |
معناداری |
t |
درجۀ آزادی |
معناداری |
|
F9 , H1 |
87/5 |
24/2 |
61/3 |
059/0 |
85/1 |
246 |
066/0 |
F9 , H3 |
22/14 |
54/8 |
55/5 |
019/0 |
79/1 |
246 |
075/0 |
F9 , H6 |
34/26 |
21/17 |
31/4 |
039/0 |
07/2 |
246 |
040/0 |
F9 , H9 |
77/35 |
92/30 |
01/1 |
316/0 |
94/0 |
246 |
348/0 |
F9 , H12 |
90/46 |
71/44 |
65/0 |
421/0 |
38/0 |
246 |
708/0 |
F9 , H24 |
95/72 |
23/114 |
35 |
000/0 |
07/4- |
18/192 |
000/0 |
5- سبد با دورۀ تشکیل 12ماهۀ گذشته (F12) و نگهداری آن در دورههای زمانی یک تا 24ماهه:
مقایسۀ میانگینهای 121 سبد و آزمون مقایسۀ میانگین بازده سبدها در هریک از استراتژیهای این حالت در جدول 5 آورده شده است.
1-5- استراتژی دورۀ تشکیل 12 ماه و نگهداری یکماهه (F12 و H1): در هریک از دو استراتژی مومنتوم و معکوس، میانگین بازده سبدهای موجود به ترتیب 27/4 درصد و 07/2 درصد بوده است که به لحاظ آماری تفاوت بازده دو استراتژی، در سطح اطمینان 95 درصد معنادار است.
2-5- استراتژی دورۀ تشکیل 12 ماه و نگهداری سهماهه (F12 و H3): میانگین بازده سبدهای استراتژی مومنتوم و معکوس 71/12 درصد و 12/8 درصد بوده است؛ اما در آزمون مقایسۀ میانگینها با فرض برابری واریانس، تفاوت بازده معنادار است.
3-5- استراتژی دورۀ تشکیل 12 ماه و نگهداری ششماهه (F12 و H6): در این دوره نیز میانگین بازده سبدهای نگهداریشده در دو حالت مومنتوم و معکوس 62/23 درصد و 46/19 بوده است؛ اما آزمون مقایسۀ میانگینها با فرض برابری واریانس، در دو حالت تفاوت معناداری نشان نمیدهد.
4-5- استراتژی دورۀ تشکیل 12 ماه و نگهداری نهماهه (F12 و H9): در این دوره، میانگین بازده سبدهای دو استراتژی مومنتوم و معکوس 16/34 درصد و 79/33 درصد بوده است که تفاوت محسوسی را نشان نمیدهد.
5-5- استراتژی دورۀ تشکیل 12 ماه و نگهداری 12ماهه (F12 و H12): میانگین بازده سبدهای استراتژی مومنتوم و معکوس به ترتیب 80/44 درصد و 09/52 درصد بوده است که در این دوره، استراتژی معکوس برتری دارد و تفاوت بازده آنها به لحاظ آماری معنادار نیست.
6-5- استراتژی دورۀ تشکیل 12 ماه و نگهداری 24ماهه (F12 و H24): میانگین بازده سبدهای دو حالت مومنتوم و معکوس 06/70 درصد و 54/124 درصد بوده است که بیانگر برتری چشمگیر استراتژی معکوس است؛ همچنین آزمون مقایسۀ دو میانگین، حاکی از تفاوت معنادار بازده دو استراتژی است.
جدول(5) آزمون فرض برابری میانگینها برای استراتژیهای دارای دورۀ تشکیل 12ماهه و نگهداری یک تا 24 ماه
Table (5) Statistical hypothesis testing of equality of means of strategies with 12-month Formation period and one to 24 month of Holding.
استراتژی |
میانگین |
آزمون برابری واریانس |
آزمون برابری میانگینها |
||||
مومنتوم |
معکوس |
F |
معناداری |
t |
درجۀ آزادی |
معناداری |
|
F12 , H1 |
28/4 |
07/2 |
51/5 |
020/0 |
01/2 |
240 |
038/0 |
F12 , H3 |
71/12 |
12/8 |
25/3 |
073/0 |
07/2 |
240 |
039/0 |
F12 , H6 |
62/23 |
46/19 |
35/0 |
556/0 |
16/1 |
240 |
248/0 |
F12 , H9 |
16/34 |
79/33 |
44/1 |
232/0 |
08/0 |
240 |
938/0 |
F12 , H12 |
80/44 |
09/52 |
80/7 |
006/0 |
08/1- |
5/214 |
279/0 |
F12 , H24 |
06/70 |
54/124 |
16/49 |
000/0 |
10/5- |
3/176 |
000/0 |
مقایسۀ شش استراتژی ذکرشده نشان می دهد اگرچه در دورههای نگهداری کوتاهتر، استراتژی مومنتوم بازده بیشتری دارد؛ ولی با افزایش دورۀ نگهداری بهویژه یک سال و بیشتر استراتژی مومنتوم معکوس برتری محسوس دارد.
مقایسۀ بازده سالانۀ استراتژیها
برای بررسی و مقایسۀ بازده سبدها در سناریوهای مختلف، بازده سالانه برای هر حالت محاسبه و خلاصهای از 10 سناریوی برتر به لحاظ بازده سالانه در جدول 6 آورده شده است. براساس آن، بیشترین بازده سالانه در دورۀ تشکیل 6ماهه و نگهداری یکماهه و در استراتژی معکوس بوده است؛ همچنین در دورۀ تشکیل و نگهداری یکماهه، استراتژی مومنتوم، بازده به مراتب بیشتری از مومنتوم معکوس داشته است. برتری این استراتژی در دورۀ تشکیل یکماهه و نگهداری سهماهه نیز مشهود است؛ اما در دورههای نگهداری یک سال و بیشتر بهویژه 24ماهه، استراتژی معکوس همواره برتری داشته است.
جدول(6) مقایسۀ 10 استراتژی با بیشترین میانگین بازده سالانۀ سبدها
Table (6) Comparison of 10 strategies with the highest average of annual return of portfolios.
استراتژی |
نوع سبد |
تعداد سبد |
بازده دوره |
بازده سالانه |
F1 , H1 |
مومنتوم |
132 |
81/5 |
74/69 |
معکوس |
132 |
65/1 |
78/19 |
|
F1 , H3 |
مومنتوم |
132 |
93/13 |
71/55 |
معکوس |
132 |
13/8 |
53/32 |
|
F3 , H1 |
مومنتوم |
130 |
60/7 |
22/91 |
معکوس |
130 |
97/2 |
70/35 |
|
F6 , H1 |
مومنتوم |
127 |
51/10 |
10/126 |
معکوس |
127 |
06/12 |
74/144 |
|
F6 , H3 |
مومنتوم |
127 |
98/17 |
93/71 |
معکوس |
127 |
37/18 |
50/73 |
|
F9 , H1 |
مومنتوم |
124 |
87/5 |
46/70 |
معکوس |
124 |
24/2 |
94/26 |
|
F9 , H24 |
مومنتوم |
124 |
95/72 |
48/36 |
معکوس |
124 |
23/114 |
11/57 |
|
F12 , H1 |
مومنتوم |
121 |
28/4 |
30/51 |
معکوس |
121 |
07/2 |
81/24 |
|
F12 , H3 |
مومنتوم |
121 |
71/12 |
85/50 |
معکوس |
121 |
12/8 |
49/32 |
|
F12 , H24 |
مومنتوم |
121 |
06/70 |
03/35 |
معکوس |
121 |
54/124 |
27/62 |
نتایج و پیشنهادها
در این پژوهش سودمندی دو استراتژی مهم و پرکاربرد مدیریت سبد، ارزیابی و مقایسه شد. مقایسۀ 30 سناریوی مختلف بازده سبدها در دورههای زمانی مختلف تشکیل و نگهداری برای استراتژی مومنتوم و معکوس، نشان داد در قالب دورههای کوتاهتر، مومنتوم صنعت سودمندی بیشتری نسبت به مومنتوم معکوس داشته است؛ اما در دورههای نگهداری طولانیتر، با افزایش دورۀ تشکیل، این دو استراتژی به لحاظ بازده متعادل میشوند و وقتی دورۀ نگهداری بیشتر از یک سال میشود، مومنتوم معکوس استراتژی غالب است. در جدول 7 خلاصۀ نتایج، ازجمله استراتژیهای برتر ازنظر بازده و تفاوت معنادار بازده آنها در سطح اطمینان 95 درصد (*) و 99 درصد (**) نشان داده شده است؛ برای مثال در حالت تشکیل سبد و نگهداری یک ماه (F1 و H1)، استراتژی مومنتوم در سطح اطمینان 95 درصد، بازده بیشتری از استراتژی معکوس دارد. درمجموع در 8 حالت، تفاوت بازده دو استراتژی معنادار است و 5 حالت آن مربوط به استراتژی مومنتوم و بقیه استراتژی معکوس بوده است.
در مقایسه با پژوهشهای مشابه در سایر کشورها مانند ماسکویتز و گرینبلات (2002) که نشان دادند در دورههای زمانی کوتاهتر فقط بازده مومنتوم صنعت بیشتر است، در پژوهش حاضر این نتایج حاصل شده است که در بیشتر دورههای کوتاهتر، مومنتوم صنعت نسبت به مومنتوم معکوس صنعت سودمندی بیشتری داشته است؛ همچنین گروبایس و کولاری (2019) به این نتیجه رسیدند که سبدهای صنعت دارای عمکرد ماهانۀ بهتر در دورۀ تشکیل، بهطور معناداری نسبت به سبدهایی که عملکرد ضعیف در دورۀ تشکیل داشتهاند، دارای بازدههای بیشتری در دورههای نگهداری بودهاند؛ همچنین یافتۀ اصلی هوبرگ و فیلیپس (2018) بیانگر سودمندی مومنتوم صنعت بوده است. با بررسی نتایج جدول 7، مشاهده میشود که در قالب دورههای کوتاهتر، استراتژی مومنتوم صنعت برتری داشته است و با نتایج پژوهشهای ذکرشده همخوانی دارد؛ هرچند این برتری در همه حالتها به لحاظ آماری معنادار نیست. لازم به توضیح است که در قالب مطالعات انجامشده فقط سودمندی استراتژی مومنتوم بررسی شده است؛ در حالی که در این پژوهش هر دو استراتژی مومنتوم و معکوس صنعت با هم مقایسه شده است.
جدول (7) خلاصۀ سناریوهای استراتژیهای برتر براساس میانگین سبدها
Table (7) Summary of top strategies scenarios based on average return of portfolios.
H24 |
H12 |
H9 |
H6 |
H3 |
H1 |
|
معکوس |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم* |
مومنتوم* |
F1 |
معکوس* |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم |
F3 |
معکوس |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم |
معکوس |
معکوس |
F6 |
معکوس** |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم* |
مومنتوم |
مومنتوم |
F9 |
معکوس** |
معکوس |
مومنتوم |
مومنتوم |
مومنتوم* |
مومنتوم* |
F12 |
[1]. Industry momentum strategy
[2]. Industry reverse strategy
[3]. Hoberg & Phillips
[4]. Jegadeesh & Titman
[5]. Conrad & Kaul
[6]. Data Mining
[7]. Moskowitz & Grinblatt
[8]. Grinblatt & Moskowitz
[9]. Boni & womack
[10]. Baltzer et al.
[11]. Teplova & Mikova
[12]. Novy - Marx
[13]. Gong
[14]. Grobys et al.
[16]. Form
[17]. Hold
[18]. T-student
[19]. Leven