زهره حاجیها؛ کاوه قادری؛ صلاح الدین قادری
چکیده
هدف: توضیح رفتار هزینهها، اهمیت ویژهای در مطالعات حسابداری و مالی دارد و مطالعات اخیر نشان داده است چسبندگی هزینهها، بخشی جدانشدنی از انگیزۀ مدیران را در کنترل و مدیریت هزینهها شامل میشود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط نگرش کوتاهمدت مدیریت و چسبندگی هزینهها است. روش: برای اندازهگیری نگرش کوتاهمدت مدیریت، از سه ...
بیشتر
هدف: توضیح رفتار هزینهها، اهمیت ویژهای در مطالعات حسابداری و مالی دارد و مطالعات اخیر نشان داده است چسبندگی هزینهها، بخشی جدانشدنی از انگیزۀ مدیران را در کنترل و مدیریت هزینهها شامل میشود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط نگرش کوتاهمدت مدیریت و چسبندگی هزینهها است. روش: برای اندازهگیری نگرش کوتاهمدت مدیریت، از سه معیار اقلام تعهدی اختیاری جاری و اقلام واقعی (با دستکاری فروش و کاهش مخارج اختیاری) و همچنین از سایر متغیرهای کنترلی مؤثر در چسبندگی هزینه همچون تعداد کارکنان، حجم دارایی، کاهش فروش متوالی، لگاریتم طبیعی بهعلاوۀ بازده سهام سالانۀ اولیه، جریان نقد آزاد و پرداختهای ثابت مدیران استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، 95 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورۀ زمانی 1384-1393 است. نتایج: براساس نتایج پژوهش، رابطۀ مدیریت سود بر مبنای اقلام واقعی با کاهش مخارج اختیاری و چسبندگی هزینهها پذیرفته میشود و گفتنی است نگرش کوتاهمدت مدیران، ارتباط منفی و معناداری با چسبندگی هزینه دارد.