1مدیریت دارایی
محمد اسماعیل فدایی نژاد؛ رضا فراهانی؛ محمد حسین آبادی
چکیده
یکی از روشهای تحلیل بازار، استفاده از رویکرد استراتژیهای مومنتوم و معکوس است؛ ازجمله استراتژیهای مومنتوم و معکوس صنعت که سعی میکند با استفاده از اطلاعات گذشته، عملکرد آتی را در رابطه با بازده سرمایهگذاری در صنعتهای مختلف بورس اوراق بهادار پیشبینی و بازده بیشتر ایجاد کند؛ بنابراین مومنتوم صنعت ادعا میکند صنایعی که در ...
بیشتر
یکی از روشهای تحلیل بازار، استفاده از رویکرد استراتژیهای مومنتوم و معکوس است؛ ازجمله استراتژیهای مومنتوم و معکوس صنعت که سعی میکند با استفاده از اطلاعات گذشته، عملکرد آتی را در رابطه با بازده سرمایهگذاری در صنعتهای مختلف بورس اوراق بهادار پیشبینی و بازده بیشتر ایجاد کند؛ بنابراین مومنتوم صنعت ادعا میکند صنایعی که در گذشتۀ نزدیک عملکرد و بازده خوب یا بدی داشتهاند در آینده نیز این بازده را ارائه خواهند کرد. برای بررسی سودمندی استراتژیهای ذکرشده، جامعۀ آماری پژوهش شامل 37 صنعت در بازۀ زمانی 1386 تا 1396 در مقاطع ماهانه بوده که در 60 استراتژی در بازههای زمانی مختلف، تشکیل و نگهداری سبدها، آزمون برابری میانگینهای سبدها و آزمون همسانی واریانس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که هرکدام از این رویکردها در دورۀ زمانی مشخصی، برتر است. در قالب دورههای کوتاهتر، بهویژه پنج دورۀ تشکیل و نگهداری یکماهه و سهماهه، تشکیل نهماهه و نگهداری ششماهه، تشکیل 12ماهه و نگهداری یکماهه و سهماهه، مومنتوم صنعت سودمندی معناداری نسبت به معکوس صنعت داشته است؛ اما در مواردی که دورۀ نگهداری طولانیتر ( بیش از یک سال) میشود، استراتژی معکوس بازده بیشتری نسبت به استراتژی مومنتوم داشته است.
محمد توحیدی
چکیده
هدف: در مالی کلاسیک جایگاهی برای بروز احساسات معاملهگران وجود ندارد؛ اما پارادایم مالی رفتاری نشان میدهد در برخی مواقع، تغییرات قیمت اوراق بهادار هیچ دلیل بنیادی ندارد و گرایش احساسی سرمایهگذار نقش مهمی در تعیین قیمتها بازی میکند. روش: احساسات سرمایهگذار، گرایش فعالان بازار برای بورسبازی تعریف شده است و این گرایش ممکن ...
بیشتر
هدف: در مالی کلاسیک جایگاهی برای بروز احساسات معاملهگران وجود ندارد؛ اما پارادایم مالی رفتاری نشان میدهد در برخی مواقع، تغییرات قیمت اوراق بهادار هیچ دلیل بنیادی ندارد و گرایش احساسی سرمایهگذار نقش مهمی در تعیین قیمتها بازی میکند. روش: احساسات سرمایهگذار، گرایش فعالان بازار برای بورسبازی تعریف شده است و این گرایش ممکن است به وضعیت روانشناختی ذهن سرمایهگذاران مرتبط باشد. با توجه به اینکه معاملهگران اختلالزا با تأثیرگرفتن از احساسات و هیجانات بازار تصمیمگیری میکنند، برای تبیین رفتار این نوع معاملهگران، از شاخص گرایش احساسی استفاده میشود. شاخصهای گرایش احساسی به دو روش مستقیم (به روش پیمایشی) و غیرمستقیم (ازطریق تحلیل آمار و دادههای بازار) استخراج میشوند. نتایج: این پژوهش با توجه به پژوهشهای گذشته و شرایط بازار سهام ایران، به روش تحلیل مؤلفههای اساسی، متغیرها و نماگرهای احساسی مختلفی را برای استخراج شاخص ترکیبی احساسی برای معاملهگران اختلالزا در بورس اوراق بهادار تهران بررسی و تحلیل کرده است که درنهایت، با توجه به مقدار ویژۀ مؤلفۀ مشترک اول و بار عاملی (ضرایب) متغیرها، از سه متغیر در شاخص نهایی استفاده شد. این سه متغیر عبارتاند از: حجم ماهانۀ معاملات خرد به حجم کل معاملات سهام، حجم ماهانۀ معاملات آنلاین به حجم کل معاملات سهام و حجم ماهانۀ معاملات سهام بهوسیلۀ صندوقها و شرکتهای سبدگردان به حجم کل معاملات بازار.
سیده زهرا نصیری؛ یحیی کامیابی
چکیده
اهداف: از دهۀ 1990 همواره تعیین ارزش منصفانۀ داراییهای مالی و اینکه آیا این ارزش تنها به عوامل بنیادی در الگوهای قیمتگذاری بستگی دارد یا از عوامل رفتاری و روانشناختی نیز تأثیر میگیرد، مسئلهای بحثبرانگیز بوده است. رشتۀ مالی رفتاری به مسائلی توجه کرده و الگوهای قیمتگذاری داراییهای جایگزینی را ارائه داده است که جنبههای ...
بیشتر
اهداف: از دهۀ 1990 همواره تعیین ارزش منصفانۀ داراییهای مالی و اینکه آیا این ارزش تنها به عوامل بنیادی در الگوهای قیمتگذاری بستگی دارد یا از عوامل رفتاری و روانشناختی نیز تأثیر میگیرد، مسئلهای بحثبرانگیز بوده است. رشتۀ مالی رفتاری به مسائلی توجه کرده و الگوهای قیمتگذاری داراییهای جایگزینی را ارائه داده است که جنبههای رفتاری تصمیمگیری را در بر میگیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر همزمان معیارهای تمایلات و رفتار معاملاتی سرمایهگذاران حقیقی بر قیمتگذاری داراییهای سرمایهای در 77 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ 1395 تا 1388 با روش دادههای ترکیبی است. روش: به این منظور الگوی تجدیدنظرشدۀ پنجعاملی فاما و فرنچ با افزودن معیارهای تمایلات سرمایهگذار و رفتار معاملاتی سرمایهگذار فردی ایجاد شد. نتایج: نتایج تجربی نشان داد این دو عامل تأثیر بااهمیتی بر بازده مازاد در الگوی پنجعاملی دارند. در شرایطی که تمام سرمایهگذاران منطقی نیستند، تصمیمگیرندگان جوانب روانشناختی سرمایهگذار را برای درک چگونگی قیمتگذاری داراییها به کار میگیرند.
1مدیریت دارایی
مریم دولو؛ سید سجاد پاپائی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی پدیدة رفتار جمعی سرمایهگذاران نهادی و انفرادی در دو سطح خرد و کلان و تأثیر آن در نوسانهای بازار است. در سطح خرد، علاوه بر مقایسۀ رفتار جمعی سرمایهگذاران نهادی و انفرادی به روش آزمون t دو نمونه، با استفاده از رگرسیون دادههای تابلویی، تأثیر ویژگیهای بنیادی سهام در رفتار جمعی بررسی میشود. در سطح کلان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی پدیدة رفتار جمعی سرمایهگذاران نهادی و انفرادی در دو سطح خرد و کلان و تأثیر آن در نوسانهای بازار است. در سطح خرد، علاوه بر مقایسۀ رفتار جمعی سرمایهگذاران نهادی و انفرادی به روش آزمون t دو نمونه، با استفاده از رگرسیون دادههای تابلویی، تأثیر ویژگیهای بنیادی سهام در رفتار جمعی بررسی میشود. در سطح کلان نیز حساسیت تأثیر عوامل بازار بر رفتار جمعی دو گروه سرمایهگذاران تحلیل و آزمون شده و تأثیر رفتار جمعی کلان در نوسانهای بازار با استفاده از رگرسیون سری زمانی بررسی میشود. نتایج سطح خرد نشان میدهد رفتار جمعی در بین هر دو گروه سرمایهگذاران وجود دارد و این پدیده در بین سرمایهگذاران نهادی بیشتر است. براساس یافتههای حاصل، میزان رفتار جمعی به ویژگیهای بنیادی سهام وابسته است که سرمایهگذاران نهادی نسبت به این ویژگیها،حساسیت بیشتری دارند. یافتههای سطح کلان نیز نشان میدهد علاوه بر اینکه رفتار جمعی سرمایهگذاران نهادی بیشتر تحت تأثیر عوامل بازار بهویژه بازده بازار قرار دارد، این رفتار آنان در نوسانهای بازار نیز مؤثر است. نتایج آزمون علیت گرنجر وگارچ نیز یافتههای سطح کلان را تأیید میکند.
1مدیریت دارایی
پریسا پورمحمدی؛ احمد بدری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر آب و هوا در بازده و فعالیتهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران است. متغیرهای معاملاتی شامل نقدشوندگی، گردش معاملات و نوسانپذیری است. برای تخمین الگوهای رگرسیون با دادههای سری زمانی، از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) استفاده شده است. دورۀ زمانی پژوهش از ابتدای سال 1387 تا انتهای سال 1394 است. نتایج ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر آب و هوا در بازده و فعالیتهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران است. متغیرهای معاملاتی شامل نقدشوندگی، گردش معاملات و نوسانپذیری است. برای تخمین الگوهای رگرسیون با دادههای سری زمانی، از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) استفاده شده است. دورۀ زمانی پژوهش از ابتدای سال 1387 تا انتهای سال 1394 است. نتایج پژوهش نشان میدهد خلق و خوی افراد که با تغییر وضعیت آب و هوا تغییر میکند، در گردش معاملات، تأثیر معناداری ندارد؛ اما متغیرهای برف، باران و سرعت باد در بازده، نقدشوندگی و نوسانپذیری، تأثیر معناداری دارند؛ بنابراین در پژوهش حاضر، نشان داده شد عوامل محیطی در بازده و فعالیتهای معاملاتی بهجز گردش معاملات، تأثیر دارد؛ بنابراین آب و هوا یکی از عوامل محیطی تأثیرگذار بر فعالیت روزمرۀ افراد است. در این بین، اختلالات خلقی فصلی یکی از مهمترین شاخصهای تأثیرگذار در رفتار معاملاتی سرمایهگذاران است.
1مدیریت دارایی
امیر شریف فر؛ شهریار عزیزی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 35-50
چکیده
با گسترش رقابت بین صندوقهای سرمایه گذاری مشترک در نظام مالی ایران، بازاریابی این محصول مالی جهت جذب سرمایهگذاران امری ضروری است. از این رو شناخت عواملی که در رفتار سرمایهگذاران در انتخاب این صندوقها اثرگذار است به بازاریابی اثربخش این ابزار مالی کمک می کند. در این پژوهش از طرح تحقیق آمیخته از نوع زنجیره ای و از شاخه کیفی--< ...
بیشتر
با گسترش رقابت بین صندوقهای سرمایه گذاری مشترک در نظام مالی ایران، بازاریابی این محصول مالی جهت جذب سرمایهگذاران امری ضروری است. از این رو شناخت عواملی که در رفتار سرمایهگذاران در انتخاب این صندوقها اثرگذار است به بازاریابی اثربخش این ابزار مالی کمک می کند. در این پژوهش از طرح تحقیق آمیخته از نوع زنجیره ای و از شاخه کیفی--< کمی استفاده شد. در مرحله کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا بر روی دادههای حاصل از مصاحبهها، 21 شاخص شناسایی گردید. در مرحله کمی با تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت شاخصهای شناسایی شده در قالب هفت عامل اصلی طبقهبندی گردید. این عوامل عبارتند از: دانش و شناخت سرمایهگذار از صندوق، تبلیغات و اطلاعرسانی، عوامل محیطی، درجه ریسکگریزی سرمایهگذار، بازده و عملکرد، عمربالا و حجم و اندازه صندوق و عامل دسترسی. نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که از دید سرمایهگذاران مهمترین عوامل موثر بر انتخاب صندوقهای سرمایه گذاری مشترک به ترتیب اولویت عبارتند از: بازدهی و عملکرد، دانش و شناخت سرمایهگذاران از صندوق، درجه ریسک گریزی سرمایه گذار، عوامل محیطی، عمر بالا/حجم و اندازه صندوق، دسترسی و در انتها تبلیغات و اطلاعرسانی.