سعید فرزادی؛ صابر مولایی
چکیده
در دهههای اخیر، روند جهانیسازی شرکتها و شکلگیری فضاهای رقابتی جدید به توجه ویژه به امر صادرات بهعنوان عاملی حیاتی برای بقا و رشد بسیاری از شرکتها منجر شده است. در این پژوهش، پس از طبقهبندی شرکتهای نمونۀ مدّنظر به دو گروه شرکتهای محلی و با توسعۀ جهانی، رابطۀ سطح نگهداشت وجه نقد و توسعۀ جهانی شرکتها بررسی شد. در ...
بیشتر
در دهههای اخیر، روند جهانیسازی شرکتها و شکلگیری فضاهای رقابتی جدید به توجه ویژه به امر صادرات بهعنوان عاملی حیاتی برای بقا و رشد بسیاری از شرکتها منجر شده است. در این پژوهش، پس از طبقهبندی شرکتهای نمونۀ مدّنظر به دو گروه شرکتهای محلی و با توسعۀ جهانی، رابطۀ سطح نگهداشت وجه نقد و توسعۀ جهانی شرکتها بررسی شد. در این راستا، تعداد 88 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1389 تا 1393 بررسی شد. نتایج حاصل از آزمونهای پژوهش نشان میدهد، گرایش شرکتها به سوی جهانیشدن، نقش تعیینکنندهای در سطح نگهداشت وجه نقد آنها دارد. همچنین بر مبنای نتایج پژوهش آشکار شد رابطۀ U معکوسی بین افزایش صادرات در راستای توسعۀ جهانی شرکتها و سطح نگهداشت وجه نقد آنها وجود دارد.