1مدیریت دارایی
محمد اسماعیل فدایی نژاد؛ رضا فراهانی؛ محمد حسین آبادی
چکیده
یکی از روشهای تحلیل بازار، استفاده از رویکرد استراتژیهای مومنتوم و معکوس است؛ ازجمله استراتژیهای مومنتوم و معکوس صنعت که سعی میکند با استفاده از اطلاعات گذشته، عملکرد آتی را در رابطه با بازده سرمایهگذاری در صنعتهای مختلف بورس اوراق بهادار پیشبینی و بازده بیشتر ایجاد کند؛ بنابراین مومنتوم صنعت ادعا میکند صنایعی که در ...
بیشتر
یکی از روشهای تحلیل بازار، استفاده از رویکرد استراتژیهای مومنتوم و معکوس است؛ ازجمله استراتژیهای مومنتوم و معکوس صنعت که سعی میکند با استفاده از اطلاعات گذشته، عملکرد آتی را در رابطه با بازده سرمایهگذاری در صنعتهای مختلف بورس اوراق بهادار پیشبینی و بازده بیشتر ایجاد کند؛ بنابراین مومنتوم صنعت ادعا میکند صنایعی که در گذشتۀ نزدیک عملکرد و بازده خوب یا بدی داشتهاند در آینده نیز این بازده را ارائه خواهند کرد. برای بررسی سودمندی استراتژیهای ذکرشده، جامعۀ آماری پژوهش شامل 37 صنعت در بازۀ زمانی 1386 تا 1396 در مقاطع ماهانه بوده که در 60 استراتژی در بازههای زمانی مختلف، تشکیل و نگهداری سبدها، آزمون برابری میانگینهای سبدها و آزمون همسانی واریانس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که هرکدام از این رویکردها در دورۀ زمانی مشخصی، برتر است. در قالب دورههای کوتاهتر، بهویژه پنج دورۀ تشکیل و نگهداری یکماهه و سهماهه، تشکیل نهماهه و نگهداری ششماهه، تشکیل 12ماهه و نگهداری یکماهه و سهماهه، مومنتوم صنعت سودمندی معناداری نسبت به معکوس صنعت داشته است؛ اما در مواردی که دورۀ نگهداری طولانیتر ( بیش از یک سال) میشود، استراتژی معکوس بازده بیشتری نسبت به استراتژی مومنتوم داشته است.