تامین مالی
محمد حسن قلی زاده؛ محسن اکبری؛ مهسا فرخنده؛ محمد حبیبی
چکیده
بانکها، یکی از مهمترین نهادهای بازار پول و سرمایه، نقش ارزندهای در توسعۀ اقتصادی دارند. رشد پرشتاب اقتصادی و افزایش رقابت بین بانکها در تخصیص بهینۀ منابع مالی باعث شده است که قدرت بازاری نظام بانکی اهمیت زیادی داشته باشد. از این رو بانکها بر آن هستند که با افزایش خلاقیت در استفاده از استراتژیهای تنوعبخشی سپردهها و متقاضیان ...
بیشتر
بانکها، یکی از مهمترین نهادهای بازار پول و سرمایه، نقش ارزندهای در توسعۀ اقتصادی دارند. رشد پرشتاب اقتصادی و افزایش رقابت بین بانکها در تخصیص بهینۀ منابع مالی باعث شده است که قدرت بازاری نظام بانکی اهمیت زیادی داشته باشد. از این رو بانکها بر آن هستند که با افزایش خلاقیت در استفاده از استراتژیهای تنوعبخشی سپردهها و متقاضیان تسهیلات بانکی بیشتری جذب کنند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای تنوع درآمدی بر قدرت بازاری نظام بانکی است. به این ترتیب دادههای 20 بانک در ایران طی دورۀ زمانی 1398- 1393 از صورتهای مالی و یادداشتهای پیوست جمعآوری شد. روش برازش پژوهش حاضر مدل گشتاور تعمیمیافته (GMM) است. قدرت بازاری بانکهای موردبررسی از طریق شاخص لرنر اندازهگیری برای رسیدن به این هدف از تابع هزینۀ مرزی ترانسلوگ استفاده و سپس قدرت بازاری محاسبه شد. برای سنجش استراتژیهای تنوع درآمدی از دو شاخص هریشمن هرفیندال تعدیلشده شامل تنوع درآمدی بهرهای(HHINOI) و غیر بهرهای (HHINON) استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که استراتژی تنوع درآمدی غیر بهرهای بر قدرت بازاری نظام بانکی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ اما تأثیر استراتژی تنوع درآمدی بهرهای بر قدرت بازاری تأیید نشده است.
1مدیریت دارایی
محسن اکبری؛ مهسا فرخنده؛ زهرا ایاغ
چکیده
هدف: در دنیای پرتلاطم رقابتی امروز، کسب و حفظ مزیت رقابتی شرط بقا و عملکرد بالای شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی است. در این زمینه اطلاعات افشاشده بهمنزلۀ بخشی از سازوکارهای کنترلی، مدیران شرکتها را ترغیب میکند تا در مسیر منافع سهامداران و بهبود عملکرد شرکت گام بردارند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد ...
بیشتر
هدف: در دنیای پرتلاطم رقابتی امروز، کسب و حفظ مزیت رقابتی شرط بقا و عملکرد بالای شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی است. در این زمینه اطلاعات افشاشده بهمنزلۀ بخشی از سازوکارهای کنترلی، مدیران شرکتها را ترغیب میکند تا در مسیر منافع سهامداران و بهبود عملکرد شرکت گام بردارند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی با تعدیلگری کیفیت افشای اطلاعات در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار است. روش: برای حصول به هدف اطلاعات مالی 117 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورۀ زمانی 1390 تا 1395 جمعآوری شد. در این پژوهش دو متغیر نرخ بازده داراییها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام بهمنزلۀ شاخصهای اندازهگیری عملکرد مالی در نظر گرفته شد. برای سنجش رقابت بازاری محصول، از شاخص هریشمن - هرفیندال استفاده شد. نتایج: نتایج بهدستآمده نشان میدهد رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی تأثیر میگذارد. همچنین کیفیت افشای اطلاعات رابطۀ بین رقابت در بازار محصول و عملکرد مالی را تعدیل میکند؛ بهطوری که با ورود متغیر تعدیلکننده میزان توضیحدهندگی متغیر وابسته توسط متغیرهای توضیحی افزایش مییابد.