محمد ابراهیمی؛ حمید رضا وکیلی فرد؛ قدرت الله طالب نیا؛ هاشم نیکو مرام
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر تأثیر مشخصههای مالی و ویژگیهای شرکتهای همتا بر راهبرد مدیریت سرمایهگذاری (فرصتهای سرمایهگذاری) بررسی شده است. اینگونه استنباط میشود که راهبردهای مالی شرکت، تابعی از راهبردهای مالی شرکتهای همتاست و راهبردهای مالی شرکتهای همتا نیز تابعی از مشخصههای مالی و ویژگیهای آن شرکتهاست؛ ازاینرو، ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر تأثیر مشخصههای مالی و ویژگیهای شرکتهای همتا بر راهبرد مدیریت سرمایهگذاری (فرصتهای سرمایهگذاری) بررسی شده است. اینگونه استنباط میشود که راهبردهای مالی شرکت، تابعی از راهبردهای مالی شرکتهای همتاست و راهبردهای مالی شرکتهای همتا نیز تابعی از مشخصههای مالی و ویژگیهای آن شرکتهاست؛ ازاینرو، انتظار میرود مشخصههای مالی و ویژگیهای شرکتهای همتا بر راهبردهای مالی شرکت تأثیر بگذارد. روش: برای انجام این پژوهش از الگوی بیز سلسلهمراتبی و شبیهسازی مونتکارلو استفاده شده است. قلمرو پژوهش شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 2015-2009 است. مشخصههای مالی مطالعهشده شامل ساختار دارایی و متوسط سودآوری شرکتهای همتا و ویژگیهای شرکتهای همتا شامل متوسط بازده سهام و متوسط رشد موردانتظار شرکتهای همتاست. نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد از بین متغیرهای مطالعهشده تنها متغیر متوسط رشد موردانتظار شرکتهای همتا بر راهبرد مدیریت سرمایهگذاری تأثیر میگذارد و از بین توزیعهای احتمال مطالعهشده، توزیع تی کمترین معیار انحراف را دارد.
1مدیریت دارایی
حمیدرضا وکیلی فرد؛ الهه بدریان؛ محمد ابراهیمی
چکیده
پیشبینی نرخ بازده سهام، همواره یکی از مهمترین مباحث بازارهای مالی بوده است. این پژوهش با استفاده از آزمون معنیداری ضرایب متغیرهای توضیحی الگوها و الگوی رگرسیون دادههای ترکیبی واحدهای مقطعی و سری زمانی و ضریب تعیین تعدیلشده، الگوی پنجعاملی فاما و فرنچ و الگوی چهارعاملی کارهارت را برای تبیین بازده سهام شرکتهای پذیرفتهشده ...
بیشتر
پیشبینی نرخ بازده سهام، همواره یکی از مهمترین مباحث بازارهای مالی بوده است. این پژوهش با استفاده از آزمون معنیداری ضرایب متغیرهای توضیحی الگوها و الگوی رگرسیون دادههای ترکیبی واحدهای مقطعی و سری زمانی و ضریب تعیین تعدیلشده، الگوی پنجعاملی فاما و فرنچ و الگوی چهارعاملی کارهارت را برای تبیین بازده سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی بین سالهای 1387 تا 1392 مقایسه کرده است. متغیرهای الگوی کارهارت شامل عوامل صرف ریسک بازار، ارزش، اندازه و مومنتوم است. در الگوی پنج عاملی فاما و فرنچ، افزون بر عوامل الگوی کارهارت از عامل سودآوری نیز استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد از لحاظ آماری، عوامل صرف ریسک بازار، اندازه و ارزش بر بازده سهام تأثیر میگذارند و دو عامل مومنتوم و سودآوری بر بازده سهام تأثیری ندارند. به بیان دیگر نتایج پژوهش نشان میدهد در بورس اوراق بهادار تهران، الگوی سهعاملی فاما و فرنچ صدق میکند؛ اما الگوی چهارعاملی کارهارت و پنجعاملی فاما و فرنچ صدق نمیکند.
1مدیریت دارایی
مهدی خوشنود؛ حمیدرضا وکیلی فرد؛ حیدر فروغ نژاد
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 19-34
چکیده
رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی یکی از موضوعات مهم در علم مالی است که در این خصوص مالی استاندارد بر رفتار منطقی عاملین اقتصادی و وجود آربیتراژ و مالی رفتاری بر خطاهای رفتاری و محدودیت در آربیتراژ در بازارهای مالی تاکید دارد هدف این مقاله ارزیابی و رتبه بندی رفتارهای سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران به روش فرایند تحلیل ...
بیشتر
رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی یکی از موضوعات مهم در علم مالی است که در این خصوص مالی استاندارد بر رفتار منطقی عاملین اقتصادی و وجود آربیتراژ و مالی رفتاری بر خطاهای رفتاری و محدودیت در آربیتراژ در بازارهای مالی تاکید دارد هدف این مقاله ارزیابی و رتبه بندی رفتارهای سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران به روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) است . جهت ارزیابی و رتبه بندی رفتار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران از روش فرایند تحلیل شبکه ای و نرم افزار سوپر دسیژن استفاده شده است همچنین جهت محاسبه نمره مقایسات زوجی معیارها و خوشه ها و روابط بین آنها از استاندارد امتیاز دهی ساعتی استفاده شده و بر این مبنا پرشسنامه ای تهیه و برای خبرگان و فعالین بازار سهام ارسال شد و نمره هر مقایسه زوجی با محاسبه میانگین هندسی نمره های پرسشنامه ها بدست آمد . نتایج این پژوهش نشان می دهد که سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران در 40 درصد رفتارها و تصمیمات خرید و فروش سهام ، رفتار توده وار دارند و در 33 درصد مواقع فرایند دقیق و تحلیلی را برای تصمیم خرید و فروش سهام انتخاب کرده و منطقی رفتار می کنند همچنین حدود 22 درصد رفتارهای سرمایه گراران واکنشی و حدود 5 درصد تصمیمات خرید و فروش سهام آنها شهودی می باشد بر اساس نتایج دیگر این پژوهش عوامل مربوط به بازار سهام و آموزش و فرهنگ بیش از سایر عوامل بر رفتارهای سرمایه گذاران موثر است .