1مدیریت دارایی
عبدالاحد عباشی؛ غلامرضا کردستانی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 81-92
چکیده
تأثیر تمرکز مشتری بر عملکرد شرکت، از دو دیدگاه قابل بررسی است: دیدگاه اول تمرکز مشتری را عامل فشار بر فروشنده در نظر میگیرد و دیدگاه دوم آن را عاملی برای افزایش هماهنگی تولید، مدیریت موجودیها و تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین به شمار میآورد. افزایش تمرکز مشتری، موجب کاهش هزینههای فروش و بهبود عملکرد مالی شرکت میشود. این پژوهش ...
بیشتر
تأثیر تمرکز مشتری بر عملکرد شرکت، از دو دیدگاه قابل بررسی است: دیدگاه اول تمرکز مشتری را عامل فشار بر فروشنده در نظر میگیرد و دیدگاه دوم آن را عاملی برای افزایش هماهنگی تولید، مدیریت موجودیها و تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین به شمار میآورد. افزایش تمرکز مشتری، موجب کاهش هزینههای فروش و بهبود عملکرد مالی شرکت میشود. این پژوهش برای بررسی اثر تمرکز مشتری بر بهبود عملکرد مالی شرکت طراحی شده است. برای این منظور، مدلهای رگرسیون چند متغیره، برای دادههای ترکیبی برآورد شده است. دادههای موردنظر از 79 شرکت تولیدیِ(539 مشاهده) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره 1381-1390، جمـعآوری شده است. یافتهها نشان میدهد، تمرکز مشتری، با عملکرد مالی رابطه مثبتی دارد که از نظر آماری معنادار است. بنابراین افزایش تمرکز مشتری، عملکرد مالی شرکتها را بهبود میبخشد. همچنین شرکتهای برخوردار از تمرکز مشتری بالا، مدیریت موجودی بهینهتری را تجربه میکنند. یافتههای این پژوهش ، از اهمیت وجود مشتریان عمده در بازار حمایت میکند.
1مدیریت دارایی
حمیدرضا موسویان خلیل اباد؛ غلامرضا کردستانی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 127-144
چکیده
بررسی تاثیر محیط اطلاعاتی بر هزینه سرمایه موضوعی با اهمیت در تحقیقات حسابداری و مالی به شمار میرود. ادبیات حسابداری و مالی نشان میدهد که در یک سطح مشخص از عدم تقارن اطلاعاتی، میزان سوء استفاده از اطلاعات محرمانه توسط مبادلهگران آگاه با افزایش رقابت اطلاعاتی بین این مبادلهگران، کاهش مییابد. رقابت اطلاعاتی به عنوان رقابت بین ...
بیشتر
بررسی تاثیر محیط اطلاعاتی بر هزینه سرمایه موضوعی با اهمیت در تحقیقات حسابداری و مالی به شمار میرود. ادبیات حسابداری و مالی نشان میدهد که در یک سطح مشخص از عدم تقارن اطلاعاتی، میزان سوء استفاده از اطلاعات محرمانه توسط مبادلهگران آگاه با افزایش رقابت اطلاعاتی بین این مبادلهگران، کاهش مییابد. رقابت اطلاعاتی به عنوان رقابت بین سرمایهگذاران آگاه در کسب و مبادله سودمند اطلاعات محرمانه تعریف میشود. مطالعات نشان میدهد، سرمایهگذاران نهادی در مقابل سرمایه-گذاران جزء به احتمال بیشتری سرمایهگذاران آگاه محسوب میشوند. در این پژوهش با تکیه بر ادبیات موجود، تاثیر رقابت اطلاعاتی بین سرمایهگذاران آگاه بر قیمتگذاری عدم تقارن اطلاعاتی مورد مطالعه قرار گرفت. با در نظر گرفتن مالکان نهادی به عنوان سرمایهگذاران آگاه، برای اندازهگیری رقابت اطلاعاتی بین آنها از دو معیار تعداد و تمرکز مالکیت نهادی استفاده شد. تحلیلها براساس اطلاعات 89 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1382 الی 1390 انجام گرفت.یافتههای حاصل از برآورد مدلهای رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از دادههای مقطعینشان میدهد که با افزایش تعداد مالکان نهادی به عنوان معیار رقابتاطلاعاتی، قیمتگذاری عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مییابد. بر اساس شواهد تحقیق، تاثیر تمرکز مالکیت نهادی به عنوان دیگر معیار رقابت اطلاعاتی در این تحقیق، بر قیمتگذاری عدم تقارن اطلاعاتی تایید نمیشود.