1مدیریت دارایی
جواد حسینی؛ رسول برادران حسن زاده؛ احمد محمدی؛ مهدی زینالی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی معیار معینی از جریان نقد آزاد با بیشترین محتوای ارزشی است. درواقع، هدف شناسایی سنجهای برای جریان نقد آزاد است که با بهکارگیری آن، پیشبینی بهتری از تغییرات قیمتی سهام انجام شود؛ همچنین استفاده از این معیار معین برای محاسبۀ جریان نقد آزاد، موجب ارتقای قابلیت مقایسۀ شرکتها در کل بورس ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی معیار معینی از جریان نقد آزاد با بیشترین محتوای ارزشی است. درواقع، هدف شناسایی سنجهای برای جریان نقد آزاد است که با بهکارگیری آن، پیشبینی بهتری از تغییرات قیمتی سهام انجام شود؛ همچنین استفاده از این معیار معین برای محاسبۀ جریان نقد آزاد، موجب ارتقای قابلیت مقایسۀ شرکتها در کل بورس اوراق بهادار و درون یک صنعت میشود. روش: برای دستیابی به این هدف، 11 الگوی پرکاربرد جریان نقد آزاد بهمنظور بررسی محتوای ارزشی، بهطور مجزا یکبار در نمونهای از 180 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1387 تا 1397 و یکبار نیز به تفکیک در صنایع تولیدی با نسبت حجم دارایی زیاد در کل بورس با استفاده از الگوی رگرسیون چندگانه آزمون شد. یافتهها و نتایج: طبق نتایج حاصل از آزمون فرضیۀ پژوهش، هفت الگو از بین 11 الگوی مختلف جریان نقد آزاد در سطح کل، دارای محتوای ارزشی است و فرضیۀ پژوهش مبنیبر اینکه جریان نقد آزاد دارای محتوای ارزشی است را تأیید میکند. جریان نقد آزاد براساس الگوی لن و پلسن (1989) در سطح کل و الگوهای وردی (2006)، کاپلند و همکاران (1991)، وردی (2006)، پالپو و هیلی (2013) و لن و پلسن (1989) به ترتیب در صنایع دارویی، شیمیایی، فرآوردۀ نفتی، فلزات اساسی، غذایی و خودرویی با ضریب تعیین بیشتری تغییرات قیمت سهام در بازار را پیشبینی میکند و تبیین بهتری از محتوای ارزشی دارد. طبق نتایج، الگوهای جریان نقد آزاد دارای محتوای ارزشی است؛ اما این الگوها، محتوای ارزشی متفاوتی دارد و استفادهکنندگان از اطلاعات مالی، با استفاده از نتایج این پژوهش، پیشبینی بهتری از تغییرات قیمتی سهام انجام میدهند. از آنجا که هدف اصلی گزارشگری مالی، فراهمکردن اطلاعات مفید برای تصمیمگیری است، این پژوهش موجب بهبود تصمیمگیری استفادهکنندگان از گزارشهای مالی خواهد شد؛ همچنین استفاده از نتایج این پژوهش، به افزایش قابلیت مقایسۀ شرکتها (در کل بورس و در داخل صنعت) و افزایش کیفیت گزارشگری مالی منجر میشود.
سمیه اسکندرنژاد؛ رسول برادران حسن زاده؛ حسن طاهری
چکیده
هدف: شرایط اقتصادی میتواند آثارمتفاوتی بر سرمایه در گردش شرکتها داشته و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در شرایط رکود اقتصادی انتظار میرود میزان رشد فروش، حاشیه سود شرکتها و سرمایه گذاری شرکتها کاهش یابد و در رونق اقتصادی انتظار میرود عکس این موضوع رخ دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین چگونگی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر ...
بیشتر
هدف: شرایط اقتصادی میتواند آثارمتفاوتی بر سرمایه در گردش شرکتها داشته و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در شرایط رکود اقتصادی انتظار میرود میزان رشد فروش، حاشیه سود شرکتها و سرمایه گذاری شرکتها کاهش یابد و در رونق اقتصادی انتظار میرود عکس این موضوع رخ دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین چگونگی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر قابلیت سودآوری شرکتها در چرخههای تجاری مبتنی بر شکاف تولید انجام شده است. روش: در این پژوهش ارزیابی مدیریت سرمایه در گردش از دوره تبدیل وجه نقد، دوره وصول مطالبات، دوره پرداخت بدهی و دوره گردش موجودی کالاو سنجش قابلیت سودآوری از بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده سود عملیاتی 85 شرکت در طول دوره 1393 – 1384 از الگوی پانل با دادههای ترکیبی و همچنین جهت ارزیابی چرخههای تجاری از شکاف تولید استفاده شده است. نتایج: نتایج علاوه بروجود تاثیر معنیدار منفی بین اجزای مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری در شرکتهای ایرانی نشان میدهد که در دوره رونق اقتصادی نسبت به رکود، اجزای مدیریت سرمایه در گردش تاثیر بیشتری بر بازده داراییها دارد.