1مدیریت دارایی
فریدون رهنمای رودپشتی؛ فرزانه اشعریون قمی زاده؛ حامد تاجمیر ریاحی
چکیده
سرمایهگذاران نهادی طبق قانون بازار سرمایه عبارتاند از: شرکتهای سرمایهگذاری و صندوقهای مشترک. این دسته از سرمایهگذاران به نظر میرسد از جهت معیارهای انتخاب صنعت و ریسک مدنظر، با سرمایهگذاران خرد متفاوت باشند. در این پژوهش که رویکرد آن کیفی ـ کمی است، از روش تحلیل سلسله مراتبی، جهت رتبهبندی معیارهای ریسک و از تحلیل ...
بیشتر
سرمایهگذاران نهادی طبق قانون بازار سرمایه عبارتاند از: شرکتهای سرمایهگذاری و صندوقهای مشترک. این دسته از سرمایهگذاران به نظر میرسد از جهت معیارهای انتخاب صنعت و ریسک مدنظر، با سرمایهگذاران خرد متفاوت باشند. در این پژوهش که رویکرد آن کیفی ـ کمی است، از روش تحلیل سلسله مراتبی، جهت رتبهبندی معیارهای ریسک و از تحلیل پوششی، جهت رتبهبندی صنایع مختلف استفادهشده است. نتایج پژوهش حاضر، حاکی از آن است که از منظر سرمایهگذاران نهادی جهت رتبهبندی صنایع بورس، هشت معیار ریسک مدنظر قرار میگیرد. مهمترین معیارهای ریسک به ترتیب عبارتاند از: دامنه نوسان بازده صنعت، دامنه نوسان قیمت به عایدی صنعت و مجموع تعداد روزهای توقف نماد در صنعت. در میان صنایع بورس از منظر نهادیها و با توجه به معیارهای ریسک کاراترین و کم ریسکترین صنایع، صنعت زیر بنایی فلزات اساسی و فعالیتهای مالی و واسطهگری است.
1مدیریت دارایی
لیلا باطنی؛ زهرا پورزمانی؛ فریدون رهنمای رودپشتی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 63-74
چکیده
باتوجه به روندافزایش فعالیت بازارسرمایه ایران،اهمیت بررسی نحوه قیمت گذاری شرکتها دربدوورودبه بورس اوراق بهادار ازکسی پوشیده نیست.ازطرفی دیگر نقد شوندگی به مثابه شریان حیاتی بازارهای مالی به شمارمی آید،لذا تحقیق حاضر سعی داردبا توجه به نقش نقدشوندگی در کشف قیمت دارائیها،توزیع ریسک مالی و کاهش هزینه مبادلات به بررسی تاثیراین شاخص ...
بیشتر
باتوجه به روندافزایش فعالیت بازارسرمایه ایران،اهمیت بررسی نحوه قیمت گذاری شرکتها دربدوورودبه بورس اوراق بهادار ازکسی پوشیده نیست.ازطرفی دیگر نقد شوندگی به مثابه شریان حیاتی بازارهای مالی به شمارمی آید،لذا تحقیق حاضر سعی داردبا توجه به نقش نقدشوندگی در کشف قیمت دارائیها،توزیع ریسک مالی و کاهش هزینه مبادلات به بررسی تاثیراین شاخص بر قیمت گذاری سهام عرضه اولیه بپردازد.همچنین تاثیر عوامل دیگری را همچون اندازه شرکت،متعلق بودن شرکت به صنایع پرریسک،اندازه عرضه اولیه،شهرت پذیره نویس و عمر شرکت را بر تعیین قیمت عرضه اولیه بسنجد. در این راستاشش فرضیه مطرح شد.به منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کولوگروف-اسمیرنوف استفاده شد.سپس با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته شد. پس از تحلیل نتایج،یافته های تحقیق نشان می دهد که نقدشوندگی بازار ثانویه در تعیین قیمت عرضه اولیه موثر است ونتیجه دیگر اینکه متغیر های مرتبط با قیمت گذاری عرضه اولیه، عمرشرکت،اندازه عرضه اولیه ،اندازه شرکت،متعلق بودن به صنایع پرریسک و شهرت موسسه پذیره نویس تاثیری در تعیین قیمت عرضه اولیه نداشت.