1مدیریت دارایی
مهدی مشکی میاوقی؛ فاطمه صرفه جو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای سیاست افزایش سود تقسیمی در شرایط محدودیت مالی و با توجه به موقعیت رقابتی شرکتها است. نمونۀ آماری پژوهش شامل 145 شرکت است که در دورۀ زمانی 1389 تا 1393 از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و آزمون فرضیهها نیز به کمک دادههای تلفیقی و روش حداقل مربعات تعمیمیافته و روش گشتاورهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای سیاست افزایش سود تقسیمی در شرایط محدودیت مالی و با توجه به موقعیت رقابتی شرکتها است. نمونۀ آماری پژوهش شامل 145 شرکت است که در دورۀ زمانی 1389 تا 1393 از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و آزمون فرضیهها نیز به کمک دادههای تلفیقی و روش حداقل مربعات تعمیمیافته و روش گشتاورهای تعمیمیافته انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد واکنش بازار سرمایه (شامل بازده غیرعادی و گردش معاملات) به افزایش سود تقسیمی در شرکتهایی با محدودیت مالی نسبت به شرکتهای بدون محدودیت مالی، ضعیف تر است. همچنین کاهش تمرکز و درنتیجه، افزایش رقابت در فروش محصولات در شرکت هایی با محدودیت مالی، باعث تضعیف بیشتر واکنش بازار به خبر افزایش سود تقسیمی می شود.