1مدیریت دارایی
غلامرضا منصورفر؛ مهدی حیدری؛ محسن فرهادی
چکیده
در این مقاله با استفاده از الگوی چهارعاملی فاما و فرنچ و عامل مومنتوم معرفیشدۀ کارهارت، رفتار بازگشتپذیری بتا براساس درجات مختلف ریسک سبد سهام در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. این نوع رفتار موجب بیثباتی عامل بتا در بازار میشود؛ همچنین سبب میشود الگوهای قیمتگذاری، کارآیی لازم را برای ارزیابی عملکرد نداشته باشد. ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از الگوی چهارعاملی فاما و فرنچ و عامل مومنتوم معرفیشدۀ کارهارت، رفتار بازگشتپذیری بتا براساس درجات مختلف ریسک سبد سهام در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. این نوع رفتار موجب بیثباتی عامل بتا در بازار میشود؛ همچنین سبب میشود الگوهای قیمتگذاری، کارآیی لازم را برای ارزیابی عملکرد نداشته باشد. با استفاده از اطلاعات مربوط به شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران و تشکیل 25 سبد با معیارهای مختلف در بازه زمانی 1384 تا 1393 و نیز متغیرهای بتای متحرک و ریسک نوسانات ویژه، بازگشتپذیری بتا در بورس و فرابورس تهران سنجیده و رفتار آن تحلیل شده است. برای آزمون پرسشها از الگوی رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است؛ روش آماری بهکاررفته نیز دادههای مقطعی است. نتایج پژوهش نشان میدهد بازگشت بتا در بورس اوراق بهادار تهران برای سبدهای پرریسک بازار رخ داده است و با حذف سبدهای پرریسک از بازار، رفتار برگشتپذیری بتا کنترل میشود.
تامین مالی
غلامرضا منصورفر؛ مهدی حیدری؛ طاهره کولانی
چکیده
پژوهش حاضر تأثیر مدیریت واقعی سود و انگیزههای مدیریت بر میزان چسبندگی هزینهها را بررسی میکند. چسبندگی هزینه به این معنی است که نسبت کاهش هزینهها در هنگام کاهش فروش کمتر از نسبت افزایش هزینهها در هنگام افزایش فروش است. طبق نظریۀ تصمیمهای آگاهانه، چسبندگی هزینهها نتیجۀ تصمیمهای آگاهانۀ مدیران است. این مطالعه بر حالتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر تأثیر مدیریت واقعی سود و انگیزههای مدیریت بر میزان چسبندگی هزینهها را بررسی میکند. چسبندگی هزینه به این معنی است که نسبت کاهش هزینهها در هنگام کاهش فروش کمتر از نسبت افزایش هزینهها در هنگام افزایش فروش است. طبق نظریۀ تصمیمهای آگاهانه، چسبندگی هزینهها نتیجۀ تصمیمهای آگاهانۀ مدیران است. این مطالعه بر حالتی تمرکز میکند که در آن مدیران به هنگام کاهش فروش، با انگیزۀ پرهیز از زیان و کاهش سود، به تعدیل آگاهانۀ منابع اقدام میکنند. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل نمونهای از 135 شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دورۀ 10 ساله از سال 1383 تا 1392 است. برای آزمون فرضیهها از الگوی رگرسیونی چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان میدهد مدیران هنگام کاهش فروش یعنی زمانی که برای پرهیز از زیان انگیزه دارند، کنارگذاشتن منابع بدون استفاده را سرعت میبخشند و منابع را بهطور آگاهانه تعدیل میکنند. این تصمیم آگاهانه، چسبندگی هزینهها را کاهش میدهد.