تامین مالی
باقر عسگرنژاد نوری؛ محسن مرادی جز؛ نوید خالقی
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین توان قیمتگذاری بازار محصول و رقابت صنایع تولیدی با مدیریت سود میپردازد. در این پژوهش، برای کمیسازی مدیریت سود از مدلهای مبتنی بر اقلام تعهّدیاختیاری استفادهشده است. در این راستا، دوفرضیه تدوینشده است و جهت آزمون این فرضیهها، نمونهای متشکل از 92 شرکت (460 سال- شرکت) از بین شرکتهای پذیرفتهشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین توان قیمتگذاری بازار محصول و رقابت صنایع تولیدی با مدیریت سود میپردازد. در این پژوهش، برای کمیسازی مدیریت سود از مدلهای مبتنی بر اقلام تعهّدیاختیاری استفادهشده است. در این راستا، دوفرضیه تدوینشده است و جهت آزمون این فرضیهها، نمونهای متشکل از 92 شرکت (460 سال- شرکت) از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 الی 1392 انتخاب شد و برای آزمون آنها، از روش دادههای ترکیبی استفادهشده است. یافتههای تجربی حاکی از آن است که بین توان قیمتگذاری بازار محصول و مدیریت سود، رابطه معنادار وجود دارد و این رابطه منفی است. شرکتهایی که توان قیمتگذاری بازار محصول کمتری دارند، مدیریت سود بالاتری را تجربه میکنند. علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین رقابت صنایع تولیدی (ساختار صنایع) و مدیریت سود، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.