1مدیریت دارایی
بهروز خدارحمی؛ حیدر فروغ نژاد؛ محمدجواد شریفی؛ علیرضا طالبی
چکیده
مدیران، مسئولان تهیۀ صورتهای مالی به حساب میآیند و بهطور بالقوه سعی میکنند تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند. در این راستا تمایل دارند افشای اخبار بد را به تأخیر بیندازند و اخبار خوب را هرچه سریعتر افشا کنند. تمایل مدیران برای افشا نکردن اخبار بد، به ایجاد ریسک سقوط قیمت سهام منجر میشود. در وضعیت وجود عدم تقارن اطلاعاتی، ...
بیشتر
مدیران، مسئولان تهیۀ صورتهای مالی به حساب میآیند و بهطور بالقوه سعی میکنند تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند. در این راستا تمایل دارند افشای اخبار بد را به تأخیر بیندازند و اخبار خوب را هرچه سریعتر افشا کنند. تمایل مدیران برای افشا نکردن اخبار بد، به ایجاد ریسک سقوط قیمت سهام منجر میشود. در وضعیت وجود عدم تقارن اطلاعاتی، مدیران از تواناییها و فرصتهای بیشتری برایافشا نکردناخباربدوتسریعدرافشایاخبارخوببرخوردار هستند؛ ازاینرو میتوان گفت عدم تقارن اطلاعاتی، ریسک سقوط آتی قیمت سهام را افزایش میدهد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام است. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، سه فرضیه تدوین شده است. جامعۀ آماری از بین نمونهای از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار طی سالهای 1380 تا 1392 انتخاب و بهمنظور آزمون فرضیهها از روش رگرسیون لجستیک و مدل دادههای ترکیبی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد بین عدم تقارن اطلاعاتی و ریسک سقوط آتی قیمت سهام، رابطۀ مستقیم وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت با افزایش میزان عدم تقارن اطلاعاتی، ریسک سقوط آتی قیمت سهام افزایش مییابد.