1مدیریت دارایی
یحیی کامیابی؛ بهرام محسنی ملکی رستاقی؛ امیر جوادی نیا
چکیده
هدف: تغییر نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری موجب تغییر شکل و محتوای اطلاعاتی گزارشهای حسابداری شده است. انتشار اطلاعات غیر مالی در کنار اطلاعات مالی و حرکت به سوی گزارشگری یکپارچه از نشانههای پذیرش این موضوع از سوی تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری و مدیران واحدهای اقتصادی است؛ با این حال تغییرات ...
بیشتر
هدف: تغییر نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری موجب تغییر شکل و محتوای اطلاعاتی گزارشهای حسابداری شده است. انتشار اطلاعات غیر مالی در کنار اطلاعات مالی و حرکت به سوی گزارشگری یکپارچه از نشانههای پذیرش این موضوع از سوی تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری و مدیران واحدهای اقتصادی است؛ با این حال تغییرات در سیستم گزارشگری حسابداری بدون توجه به اثرات آن، عملی پرمخاطره است؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انتشار اطلاعات غیر مالی و استفاده از سیستم گزارشگری یکپارچه بر تصمیمگیری سرمایهگذاران است.روش: این پژوهش از نوع توصیفی است و از منظر نتیجه، پژوهشی کاربردی به شمار میرود. دادههای لازم ازطریق پرسشنامه با طراحی سه سناریو برای سه گروه مشابه جمعآوری شد. برای گروه اول، دوم و سوم به ترتیب 161، 137 و 124 پرسشنامه تکمیل و دریافت شد. در سناریوی اول فقط اطلاعات مالی، در سناریوی دوم، اطلاعات مالی و غیر مالی بهصورت توامان و در سناریوی سوم اطلاعات سیستم گزارشگری یکپارچه ارائه شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز آزمون ویلکاکسون و من - وینتی استفاده شد.نتایج: تصمیمگیری مبتنیبر اطلاعات مالی، موجب اتخاذ تصمیمی برای حداکثرکردن منافع سهامداران شده است؛ اما اگر اطلاعات غیر مالی نیز ارائه شود، سرمایهگذاران به اتخاذ تصمیمات پایداری تمایل پیدا میکنند. درنهایت، انتشار اطلاعات مالی و غیر مالی بهصورت سنتی نیز تفاوتی با انتشار اطلاعات در گزارشگری یکپارچه ندارد. انتشار اطلاعات غیر مالی برای سرمایهگذاران اهمیت چشمگیری دارد و ممکن است تصمیمات سرمایهگذاران را تغییر دهد؛ با این حال تفاوتی در چگونگی انتشار این اطلاعات وجود ندارد.
سیده زهرا نصیری؛ یحیی کامیابی
چکیده
اهداف: از دهۀ 1990 همواره تعیین ارزش منصفانۀ داراییهای مالی و اینکه آیا این ارزش تنها به عوامل بنیادی در الگوهای قیمتگذاری بستگی دارد یا از عوامل رفتاری و روانشناختی نیز تأثیر میگیرد، مسئلهای بحثبرانگیز بوده است. رشتۀ مالی رفتاری به مسائلی توجه کرده و الگوهای قیمتگذاری داراییهای جایگزینی را ارائه داده است که جنبههای ...
بیشتر
اهداف: از دهۀ 1990 همواره تعیین ارزش منصفانۀ داراییهای مالی و اینکه آیا این ارزش تنها به عوامل بنیادی در الگوهای قیمتگذاری بستگی دارد یا از عوامل رفتاری و روانشناختی نیز تأثیر میگیرد، مسئلهای بحثبرانگیز بوده است. رشتۀ مالی رفتاری به مسائلی توجه کرده و الگوهای قیمتگذاری داراییهای جایگزینی را ارائه داده است که جنبههای رفتاری تصمیمگیری را در بر میگیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر همزمان معیارهای تمایلات و رفتار معاملاتی سرمایهگذاران حقیقی بر قیمتگذاری داراییهای سرمایهای در 77 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ 1395 تا 1388 با روش دادههای ترکیبی است. روش: به این منظور الگوی تجدیدنظرشدۀ پنجعاملی فاما و فرنچ با افزودن معیارهای تمایلات سرمایهگذار و رفتار معاملاتی سرمایهگذار فردی ایجاد شد. نتایج: نتایج تجربی نشان داد این دو عامل تأثیر بااهمیتی بر بازده مازاد در الگوی پنجعاملی دارند. در شرایطی که تمام سرمایهگذاران منطقی نیستند، تصمیمگیرندگان جوانب روانشناختی سرمایهگذار را برای درک چگونگی قیمتگذاری داراییها به کار میگیرند.
تامین مالی
یحیی کامیابی؛ مرتضی کاظم پور؛ رویا منصورلکورج
چکیده
در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها برای بهبود عملکرد خود به مشتریان وفادار و سرمایهگذاران مناسب نیاز دارند. بنابراین، برای تأمین نیازهای چندگانه مشتریان، شرکتها به تنوع روی آوردهاند و سرمایهگذاران هم برای انجام سرمایهگذاری بهینه، درصدد تحلیل ساختار سرمایه شرکتها هستند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تنوعپذیری ...
بیشتر
در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها برای بهبود عملکرد خود به مشتریان وفادار و سرمایهگذاران مناسب نیاز دارند. بنابراین، برای تأمین نیازهای چندگانه مشتریان، شرکتها به تنوع روی آوردهاند و سرمایهگذاران هم برای انجام سرمایهگذاری بهینه، درصدد تحلیل ساختار سرمایه شرکتها هستند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تنوعپذیری محصولات و مؤلفههای متنوع ساختار سرمایه با عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. به همین جهت در این پژوهش، تعداد 107 شرکت در بازه زمانی 1391-1387 (642 سال ـ شرکت) بررسی شدند. برای اندازهگیری تنوعپذیری از معیار آنتروپی استفاده شد. همچنین، ساختار سرمایه با چهار نسبت (نسبت کل بدهی، بدهی بلندمدت، بدهی جاری بهکل داراییها و بدهی به حقوق صاحبان) و عملکرد با معیار نرخ بازده داراییها محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین تنوعپذیری محصولات و نرخ بازده داراییها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین تنها بین نسبت کل بدهی به حقوق صاحبان سهام با نرخ بازده داراییها رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سایر نسبتها با نرخ بازده داراییها رابطه معناداری وجود ندارد.