تامین مالی
یحیی کامیابی؛ مرتضی کاظم پور؛ رویا منصورلکورج
چکیده
در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها برای بهبود عملکرد خود به مشتریان وفادار و سرمایهگذاران مناسب نیاز دارند. بنابراین، برای تأمین نیازهای چندگانه مشتریان، شرکتها به تنوع روی آوردهاند و سرمایهگذاران هم برای انجام سرمایهگذاری بهینه، درصدد تحلیل ساختار سرمایه شرکتها هستند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تنوعپذیری ...
بیشتر
در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها برای بهبود عملکرد خود به مشتریان وفادار و سرمایهگذاران مناسب نیاز دارند. بنابراین، برای تأمین نیازهای چندگانه مشتریان، شرکتها به تنوع روی آوردهاند و سرمایهگذاران هم برای انجام سرمایهگذاری بهینه، درصدد تحلیل ساختار سرمایه شرکتها هستند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تنوعپذیری محصولات و مؤلفههای متنوع ساختار سرمایه با عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. به همین جهت در این پژوهش، تعداد 107 شرکت در بازه زمانی 1391-1387 (642 سال ـ شرکت) بررسی شدند. برای اندازهگیری تنوعپذیری از معیار آنتروپی استفاده شد. همچنین، ساختار سرمایه با چهار نسبت (نسبت کل بدهی، بدهی بلندمدت، بدهی جاری بهکل داراییها و بدهی به حقوق صاحبان) و عملکرد با معیار نرخ بازده داراییها محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین تنوعپذیری محصولات و نرخ بازده داراییها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین تنها بین نسبت کل بدهی به حقوق صاحبان سهام با نرخ بازده داراییها رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سایر نسبتها با نرخ بازده داراییها رابطه معناداری وجود ندارد.