تامین مالی
مریم کاویانی؛ رامین قربانی؛ محسن رشیدی باغی؛ ولی خدادادی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 93-108
چکیده
چکیده بر اساس تئوری نمایندگی، ساختار مالکیتی نقش با اهمیتی را در راهبری رفتارهای فرصت طلبانه مدیران ایفا میکند. در این پژوهش اشکال مختلف ساختار مالکیتی شامل مالکیت مدیریتی و نهادی و چگونگی تاثیر آنها بر ارتباط بین جریانهای نقد آزاد و استفاده بهینه از داراییها مورد بررسی قرار می-گیرد. به همین منظور، دادههای مربوط به شرکتهای ...
بیشتر
چکیده بر اساس تئوری نمایندگی، ساختار مالکیتی نقش با اهمیتی را در راهبری رفتارهای فرصت طلبانه مدیران ایفا میکند. در این پژوهش اشکال مختلف ساختار مالکیتی شامل مالکیت مدیریتی و نهادی و چگونگی تاثیر آنها بر ارتباط بین جریانهای نقد آزاد و استفاده بهینه از داراییها مورد بررسی قرار می-گیرد. به همین منظور، دادههای مربوط به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورهی زمانی 1384 تا 1390 استخراج و از الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین جریانهای نقد آزاد، مالکیت مدیریتی و استفاده بهینه از داراییها رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد اما، ارتباط بین مالکیت نهادی و استفاده بهینه از داراییها تایید نگردید. همچنین، نتایج حاکی از این است که با افزایش مالکیت مدیریتی، ارتباط بین جریانهای نقد آزاد و استفاده بهینه از داراییها منفی و معنیدارتر میشود. مدیران مایل به سرمایه-گذاری جریانهای نقد آزاد در پروژههای با منفعت شخصی هستند و از رویههای پیشبینی شده پیروی نکرده و حتی از خالص ارزش فعلی منفی پروژه چشمپوشی میکنند. برخی از فعالیتهای سرمایه-گذاری در مجموع ممکن است که بازدهی مثبت داشته باشند ولی این بازدهی کمتر از هزینه سرمایه است.